Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych 340-SPP1-3PSP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: zdalna
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dyscyplina: literaturoznawstwo
Rok studiów/semestr: II rok/semestr letni
Liczba godzin: ćwiczenia, 10 godzin
Formy i metody nauczania: dyskusja z elementami prezentacji wizualnej;
Metody dydaktyczne: dyskusja
Punkty ECTS: 1 pkt.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 10 godz.
Udział w konsultacjach: 2 godz.
Przygotowanie czytanie lektur, przygotowanie do zaliczenia: godz. 15 g.
Razem: 27 godz. (1 pkt)
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: 27 godzin
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 12 godz. (0,5 pkt)
o charakterze samodzielnym 15 godz. (0,5 pkt)
W cyklu 2023:
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SP7_WG5, SP7_WG6, SP7_WG7, SP7_KO1, SP7_KR2
Kryteria oceniania
Metody: dyskusja, prezentacje
Kryteria zaliczenia: obecność (dopuszczalna jest 1 nieobecności - pozostałe należy odpracować podczas dyżuru prowadzącego), aktywność na zajęciach, zrealizowanie miniprojektu.
Literatura
Wybór:
1. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych Realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym, red. A. Dłużniewska, Warszawa 2018.
2. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, https://ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi/
3. A. I. Brzezińska, S. Jabłoński, B. Ziółkowska, Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne, "Edukacja" 2014, 2(127), s. 37–52.
4. D. Jastrzębska-Golonka, A. Rypel, Edukacja ucznia dysfunkcyjnego w polskim systemie szkolnictwa - problemy i implikacje dydaktyczne, w: Polonistyka dziś - kształcenie dla jutra, red. K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska; współpraca red. A. Kania, E. Strawa, Kraków 2014, t. 1, s. 163-174.
5. I. Bieńkowska, K. Polok, Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcjach (nie tylko) języka obcego, "Linguodidactica" 2017, T. 21, s. 59-73
6. G. Gawron, Projektowanie uniwersalne jako idea w dążeniu do osiągania partycypacji społecznej osób niepełnosprawnych, "Roczniki Nauk Społecznych" 2015, t. 7, nr 1, s. 125-144.
7. Europejskie standardy przygotowania tekstu łatwego do czytania i zrozumienia, https://www.power.gov.pl/media/13597/informacja-dla-wszystkich.pdf
8. Edukacja włączająca - materiały z sieci, https://zpe.gov.pl/edukacja-wlaczajaca-materialy-z-sieci?query=
9. S. P. Jakóbik, Uczeń z dysortografią na lekcjach języka polskiego, Łódź 2019.
10 .W. Limont, Uczeń zdolny Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot 2010.
11. Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, red. D. Osika, A. Wojnarska, Lublin 2001.
12. B. McCombs Barbara, James E. Pope, Uczeń trudny: jak skłonić go do nauki, Warszawa 1997.
13. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami : charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, red. P. Plichta i inni, Kraków 2017.
14. A. Borowska-Kociemba, M. Krukowska, Karty pracy z tekstami do czytania ze zrozumieniem dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, Gdańsk 2023.
15. https://www.specjalni.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: