Vademecum studiów historycznych 350-HS1-1VSH-22
Konwersatorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta: 58 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):
-udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz.
- przygotowanie do konwersatoriów: 14x1godz.=14 godz.
-udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe)
- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 2 godz.
Razem: 30+14+4+8+2=58 godz. (58:25=2,32)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 konw. +4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym:
4 konsult.+ 8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48)
Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta ( dyżur czwartek od godz. 8;45.
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie
zakres tematów:
Zajęcia wstępne: informacja o celu, planie ćwiczeń i zasadach zaliczenia.
Rozważania o historii, historiografii. Czym jest fakt historyczny- typologia dziejów
Czym jest źródło historyczne? Definicja i podziały źródeł
Typy opracowań historycznych
Bibliografie
Encyklopedie, słowniki, leksykony
Definicja i typologia kartografii
Technika pisania prac naukowych
- fiszki
- bibliografia do tematu
- aparat przypisów i jego zastosowanie
Krytyka zewnętrzna i wewnętrzna źródeł
Jaki powinien być historyk?
W cyklu 2022:
Konwersatorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2 |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG2 ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich
KP6_WG4 wykazuje znajomość historii porównawczej
KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WG7 rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym
KP6_WG9 zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historycznych (np. historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa i bezpieczeństwa /służb mundurowych/, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie
KP6_WG10 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych
KP6_WG11 zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej
KP6_WG12 definiuje miejsce historii wśród innych nauk, rozumie cele prowadzenia badań historycznych oraz objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych w obszarze nauk humanistycznych i społecznych
KP6_WK2 wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_WK3 rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami z uwzględnieniem specyfiki wiedzy w dziedzinach ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, wojskowości i bezpieczeństwa
KP6_WK4 rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi
KP6_WK5 rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne
KP6_WK6 rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach
KP6_WK7 ma podstawową wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej
KP6_WK9 ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu instytucji oraz o zasadach i metodach pracy w wybranych sferach działalności kulturalnej lub/i edukacyjnej, lub/i administracyjnej, lub/i gospodarczej, lub/i politycznej, lub/i służb mundurowych
KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_UW2 potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych
KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UW4 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami
KP6_UW5 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii
KP6_UK1 potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne
KP6_UK2 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie badania
KP6_UK3 potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych
KP6_UK4 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i dyskutowania w języku polskim oraz obcym, przedstawiania swoich opinii i odnoszenia się do poglądów innych autorów w obszarze problematyki
KP6_UU1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
weryfikacja poprzez aktywność i pracę na zajęciach oraz ocenę zobowiązań studentów
Kryteria oceniania
Każdy ze studentów jest zobowiązany do samodzielnego opracowania i prezentacji jednego z zagadnień merytorycznych, zobowiązani są do zebrania bibliografii do przydzielonego zagadnienia historycznego, ponadto przygotowują recenzję z wybranej przez siebie książki historycznej. obecność i aktywność podczas zajęć Dopuszczalne są 2 nieobecności . Student może przystąpić do zaliczenia przedmiotu mając minimum 80% obecności
Literatura
Literatura obowiązkowa
B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993.
M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991
A. Swieżawski, Warsztat naukowy historyka , Łódź 1978’
J. Szymański, Nauki Pomocnicze Historii, W-wa 1983 lub 2001
Literatura uzupełniająca:
J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2006.
E.H. Carr, Historia. Czym jest ? , Poznań 1999
.A. Wyrobisz , Nazwy ulic, placów i dzielnic w miastach polskich: nośniki informacji – źródła historyczne – zabytki kultury, „Przegląd Historyczny” t. 90, 1999, z. 4, s. 511–524
Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004.
S. Kieniewicz, Czasopiśmienictwo historyczne, “Kwartalnik Historyczny” 84, 1977, nr 2, s. 385-390.
S. Kościałkowski, Historyka. Wstęp do studiów historycznych, Londyn 1954
W cyklu 2022:
Literatura obowiązkowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: