Wybrane problemy historii architektury 350-HS1-2BWP
Celem zajęć, jest ukazanie rozwoju form architektonicznych od początków chrześcijaństwa, romańszczyzny, gotyku, renesansu, baroku, klasycyzmu doby Oświecenia i XIX wiecznego eklektyzmu po współczesne czasy : od Secesji przez funkcjonalizm (BAUCHAUS), modernizm i postmodernizm XXI w. Celem nauczania jest ponadto zapoznanie studentów z rozwojem myśli architektonicznej i urbanistycznej jako podstawy rozumienia i oceny roli architektury i urbanistyki we współczesnym gospodarowaniu przestrzenią.
Celem zajęć, jest ukazanie rozwoju form architektonicznych od początków chrześcijaństwa, romańszczyzny, gotyku, renesansu, baroku, klasycyzmu doby Oświecenia i XIX wiecznego eklektyzmu po współczesne czasy : od Secesji przez funkcjonalizm (BAUCHAUS), modernizm i postmodernizm XXI w. Celem nauczania jest ponadto zapoznanie studentów z rozwojem myśli architektonicznej i urbanistycznej jako podstawy rozumienia i oceny roli architektury i urbanistyki we współczesnym gospodarowaniu przestrzenią.
3L. stac. I st. tudia historyczne – przedmioty monograficzne
30 h, wykład
Liczba punktów ECTS: 2
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:
26 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym:
24 godz.
Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta ( dyżur czwartek od godz. 8;45.
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie
zakres tematów:
Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu
Architektura przedromańska i romańska w Polsce
- uwarunkowania i geneza stylu romańskiego
Gotyk w Polsce.
- uwarunkowania i geneza stylu gotyckiego
Renesans i manieryzm na ziemiach polskich.
Barok w Polsce.
- uwarunkowania i geneza baroku.
Rokoko na ziemiach polskich
-uwarunkowania rokoka ośrodek wileński i lwowski
Sarmatyzm.
-uwarunkowania i geneza sarmatyzmu
Klasycyzm w Rzeczypospolitej
- uwarunkowania i geneza stylu
Architektura Eklektyzmu i Secesji na ziemiach polskich
Wojna, po wojnie socrealizm
- uwarunkowania i geneza socrealizmu.
Sztuka współczesna
- wybrane przykłady postmodernizmu i architektury współczesnej w Polsce
Urbanistyka: średniowiecze, renesans , nowożytność – wybrane zagadnienia
W cyklu 2022:
Celem zajęć, jest ukazanie rozwoju form architektonicznych od początków chrześcijaństwa, romańszczyzny, gotyku, renesansu, baroku, klasycyzmu doby Oświecenia i XIX wiecznego eklektyzmu po współczesne czasy : od Secesji przez funkcjonalizm (BAUCHAUS), modernizm i postmodernizm XXI w. Celem nauczania jest ponadto zapoznanie studentów z rozwojem myśli architektonicznej i urbanistycznej jako podstawy rozumienia i oceny roli architektury i urbanistyki we współczesnym gospodarowaniu przestrzenią. Architektura przedromańska i romańska w Polsce Gotyk w Polsce. Renesans i manieryzm na ziemiach polskich. Barok w Polsce. Rokoko na ziemiach polskich Sarmatyzm. Klasycyzm w Rzeczypospolitej Architektura Eklektyzmu i Secesji na ziemiach polskich Wojna, po wojnie socrealizm Sztuka współczesna Urbanistyka: średniowiecze, renesans , nowożytność – wybrane zagadnienia |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: specjalizacyjne monograficzne | W cyklu 2022: monograficzne specjalistyczne |
Efekty kształcenia
K_W02 znajomość podstawowych pojęć i terminologii stosowanej w archeologii
K_W03 rozszerzona wiedza w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
K_W09 zna specyfikę języka używanego w analizie dzieła architektury
K1A _W25 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji rozumiejąc ich przydatność w zastosowaniu w wybranych sferach działalności kulturalnej i/lub edukacyjnej, i/lub administracyjnej, i/lub gospodarczej
K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii architektury
K_U08 posiada umiejętność przygotowania opisu inwentaryzatorskiego i schematycznego przekroju poziomego budowli
K_U09 potrafi wskazać na przynależność dzieła architektura do określonego typu
K_K03 jest świadom konieczności ochrony zabytków architektury
Kryteria oceniania
Egzamin ustny z całości materiału. Dopuszczalne są 2 nieobecności . Student może przystąpić do egzaminu mając minimum 80% obecności
Literatura
Literatura obowiązkowa:
E. Charytonow, Zarys historii architektury, Warszawa 1987.
A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1963
T. Chrzanowski, Sztuka w Polsce od I do III Rzeczypospolitej. Zarys dziejów, Warszawa 1998.
Literatura uzupełniająca:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska – Sulkiewicz, Warszawa, 2007 .
W. Koch, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 2005
J. Kębłowski, Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983.
H. i S. Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce, Warszawa 1975.
A. Miłobędzki, Architektura XVII w. w Polsce, t. 1-2, Warszawa 1970
G. Mika, Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje warszawskiej architektury, Warszawa 2017
A. Cymer, Architektura w Polsce 1945 -1989, Warszawa 2018
P. Wilkinson, 50 idei, które powinieneś znać. Architektura, Warszawa 2019.
W cyklu 2022:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: