Historia wczesnonowożytna (XVI-XVIII wiek) 350-HS1-2HWN
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne
Rodzaj przedmiotu kierunkowe
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia
Rok studiów/semestr II/ I
Konwersatorium i wykład – 60+60 godz. Punkty ECTS: 10
Bilans nakładu pracy studenta: 264 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):
- udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30x2 godz.= 60 godz.
- udział studenta w zajęciach wykładowych: 30x2 godz.= 60 godz.
- przygotowanie do konwersatoriów: 29x2godz.=58 godz.
- udział w konsultacjach związanych z realizacją prac projektowych: 8x1 godz.= 10 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z ośmiu konsultacji)
- realizacja zadań projektowych: 8x6 godz.=48 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. osiem zadań projektowych)
- zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 50 godz.
- przygotowanie przez studenta sprawozdania z wybranych lektur: 20 godz.
- zaliczenie lektur: 5 godz.
- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 6 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
- egzamin: 1 godz.
Razem: 60+60+58+10+48+6+20+1= 264 godz. (264:25=10,56)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+30wyk.+8konsult.+6zalicz.+1eg. = 75 godz., 3 pkt. ECTS (75:25=3)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym:
8konsult.+8projekt.+30real.=46 godz. 2 pkt. ECTS (46:25=1,84)
1. Wprowadzenie do historii nowożytnej. Najważniejsze problemy epoki
2. Wokół ustroju Rzeczypospolitej w XVI i XVII w.
3. Problem Ukrainy w I Rzeczypospolitej
4. Rzeczypospolita w układzie stosunków Międzynarodowych XVI – XVIII w.
5. Rzeczpospolita w okresie unii polsko-saskiej
6. Reformy doby stanisławowskiej
7. Kryzysy i konflikty w Europie XVII – XVIII w.
8. Pierwsze rewolucje mieszczańskie w Europie nowożytnej
9. Cywilizacja Oświecenia
10. Powstanie USA.
W cyklu 2022:
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ I Konwersatorium – 60+60 godz. Punkty ECTS: 10 1. Wprowadzenie do historii nowożytnej. Najważniejsze problemy epoki |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (w zakresie wiedzy studenta):
KP6_WG1: zna i rozumie wybrane zagadnienia historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej w w ujęciu chronologicznym i tematycznym
KP6_WG6: zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej.
KP6_WK2: wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia nt. historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_WK5: rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej.
Efekty uczenia się (w zakresie umiejętności studenta):
KP6_UW1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny nt. historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_UW5: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej.
KP6_UK5: potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na tematy z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej.
KP6_UK6: potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej.
Efekty uczenia się (w zakresie kompetencji studenta):
KP6_KK1: ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy w odniesieniu do historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, jak też własnych umiejętności warsztatowych, a przy tym rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
KP6_KO2: docenia i szanuje, jak też jest gotów promować nowożytne tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Europy, Polski i swojego regionu.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę;
Wykład: egzamin ustny . Przystąpienie do egzaminu uwarunkowane jest uprzednim zaliczeniem ćwiczeń z historii wczesnonowożytnej oraz 100% obecnością
Literatura
Tylko podręczniki. Literatura uzupełniająca rozesłana do każdego studenta.
1 Markiewicz M., Historia Polski 1492 – 1795, Kraków 2004.
2. Gierowski J., Historia Polski 1492 – 1864, Warszawa 1972.
3. Wielka historia Polski, t. 4 –S. GRZYBOWSKI, Dzieje Polski i Litwy(1506-1648), Kraków 2000.
4. Wielka historia Polski, t. 5 –J.A.GIEROWSKI, Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648- 1763), Kraków 2001.
5. Augustyniak U., Historia Polski 1572 – 1795, Warszawa 2008.
6. Wójcik Z., Historia powszechna XVI-XVII wieku, Warszawa 1991.
7. Rostworowski E. Historia powszechna wiek XVIII,
Warszawa 2002
8 Bazylow L., Historia powszechna 1492-1648, Warszawa 2001.
9. Kersten A., Maciszewski J., Historia powszechna 1648-1789, Warszawa 1971.
10. K. Mikulski, J. Wijaczka, Historia powszechna XVI – XVIII, Warszawa 2011.
W cyklu 2022:
1 Markiewicz M., Historia Polski 1492 – 1795, Kraków 2004. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: