Nauki pomocnicze historii XIX i XX wiek cz.1 350-HS1-2NPH1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina: nauki humanistyczne
Dyscyplina naukowa: historia
Rok studiów/semestr: rok II, semestr 3
Wymagania wstępne: gotowość do aktywnego przyswajania i utrwalania wiedzy warsztatowej z zakresu NPH XIX i XX w.
Ramy merytoryczne zajęć: tematyka zajęć obejmuje: zagadnienia z zakresu medioznastwa, kartografii, bibliologii, archiwistyki, archiwoznawstwa, aktoznawstwa, edytorstwa, chronologii i metrologii.
Założeniem przedmiotu jest: poznanie dyscyplin naukowych, których podstawy metodologiczne są przydatne przy pozyskiwaniu, badaniu, systematyzacji, opisie, krytyce, analizie i edycji źródeł historycznych typowych dla XIX i XX w.
Celem przedmiotu jest: pozyskanie przez studiujących podstawowej wiedzy, wykształcenie umiejętności i wypracowanie
kompetencji personalno-społecznych na bazie treści nauczania przyswajanych w ramach zajęć z nauk pomocniczych historii XIX i XX w.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 30 godzin proseminarium
Metody dydaktyczne: Typowy dla proseminarium tryb realizacji zajęć, który uwzględnia ćwiczenia grupowe, dyskusję, a także konsultacje indywidualne z prowadzącym. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów.
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe):
Nakład pracy studenta dla osiągnięcia założonych efektów kształcenia:
• Udział w zajęciach.........................................................15X2godz. = 30 godz.
• Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............15X1godz. = 15 godz.
• Przygotowanie do zajęć..................................................15X1godz. = 15 godz.
• Razem ..................................................................................................60 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
• wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela... ..45 godz.- 1,5 pkt ETCS
• charakterze praktycznym............................................. ...15 godz.- 0,5 pkt ETCS
• Łącznie..............................................................................60 godz. – 2 pkt ETCS
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki . |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG6 Studiujący zdają sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji i rozumieją ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WK2 Studiujący wiedzą o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_UW3 Studiujący potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UK1 Studiujący potrafią przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne
KP6_UO1 Studiujący uczestniczą w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni
KP6_UU1 Studiujący samodzielnie zdobywają i utrwalają wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_KK1 Studiujący wykształcili krytyczną świadomość ad. zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumieją potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych
KP6_KO1 Studiujący doceniają rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym
KP6_KR2 Studiujący uznają i szanują różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym
Kryteria oceniania
Zajęcia proseminaryjne kończą się zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywność zajęciowa.
Studiujący zobowiązani są do przygotowania się na każde zajęcia w oparciu o rekomendowaną literaturę.
Ocena z aktywności zajęciowej stanowi 60% oceny końcowej, a 40% oceny końcowej zależna jest od stopnia uzyskanego na kolokwium.
Progi punktowe przy ocenie z kolokwium:
bardzo dobry 5,0 (co najmniej 91%)
dobry plus 4,5 (co najmniej 81%)
dobry 4,0 (co najmniej 71%)
dostateczny plus 3,5 (co najmniej 61%)
dostateczny 3,0 (co najmniej 51%)
Studiujący mają prawo do jednej nieobecności, niezależnie od powodu absencji, która nie wpływa na zaliczenie przedmiotu. Każda następna nieobecność musi być zaliczona podczas dyżuru.
Literatura
Literatura podstawowa:
Ihnatowicz I., Biernat A., Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003
Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990
Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002
Literatura uzupełniająca:
Adamus-Kowalska J., System informacji archiwalnej w Polsce, Katowice 2011
Arentowicz J., Miary polskie, Warszawa 1972
Bibliografia. Historia, teoria, praktyka, red. J. Franke, J. Woźniak-Kasperek, Warszawa 2016
Bibliologia i informatologia, pod red. D. Kuźminy, Warszawa 2011
Czelejewski J., Kocot S., Thikien A., Miary i wagi. Tabele przeliczeniowe, Warszawa 1952
Dembowska M., Bibliologia, bibliografia, bibliotekoznawstwo, informacja naukowa, Warszawa 1999
Duś Z., Podstawy montażu filmowego, Warszawa 2002
Dziki S., Warsztat dokumentacyjny prasoznawcy. Problemy teoretyczno-metodologiczne..., Wrocław 1992
Hendrykowski M., Film jako źródło historyczne, Poznań 2000
Ihnatowicz I., Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX w., "STUDIA ŹRÓDŁOZNAWCZE", t. 7: 1962, s. 99-123.
Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od XVI w. do poł. XIX w., red. K. Lepszy, Wrocław 1953
Izdebski H., Historia administracji, Warszawa 1980
Korobowicz A., W. Witkowski: Historia ustroju i prawa polskiego (1772-1918), Kraków 1998
Metodyka pracy archiwalnej, wyd. 2, pod red. S. Nawrockiego i in., Poznań 1995
Nawrocki S., Rozwój form kancelaryjnych na ziemiach polskich od średniowiecza do końca XX wieku, Poznań 1998
Opolski A., Kalendarz i jego dzieje, Wrocław 1948
Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002
Ślusarczyk J., Obszar i granice Polski (od X do XX wieku), Toruń 1995
Tandecki J., Kopiński K., Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014
Tyszkiewicz J., Geografia historyczna. Zarys problematyki, Warszawa 2014
Wapiński R., Problemy źródłoznawcze badań prasoznawczych [W:] Werbalne i pozawerbalne środki wyrazu w źródle historycznym. Warszawa 1981
Winek T., Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007
Wojtkowiak Z., Nauki pomocnicze historii najnowszej - źródłoznawstwo : źródła narracyjne. cz. 1: Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: