Historia polskiej prasy dla kobiet 350-HS1-2PFK10
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu – fakultatywny
Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina historia
Rok studiów/semestr: studia pierwszego stopnia, II rok, trzeci semestr
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia- 30 godz.
Metody dydaktyczne: metoda heurystyczna, metoda problemowa, dyskusja moderowana
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 7,5 godz. Razem: 75godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent:
- zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym - KP6_WG1
- ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich- KP6_WG2
- zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne - KP6_WG3
- wykazuje znajomość historii porównawczej - KP6_WG4
- zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WG5
- zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych - KP6_WG6
- rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym - KP6_WG7
- ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych - KP6_WG10
- wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym - KP6_WK2
- rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami z uwzględnieniem specyfiki wiedzy w dziedzinach ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, wojskowości i bezpieczeństwa- KP6_WK3
- rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi - KP6_WK4
- rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne - KP6_WK5
- rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach - KP6_WK6
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent:
- samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego- KP6_UW1
- potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych - KP6_UW2
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł- - KP6_UW3
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami - KP6_UW4
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii - KP6_UW5
- potrafi analizować bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą - KP6_UW6
- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną do interpretacji wydarzeń politycznych - KP6_UW7
- potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory - KP6_UW8
- potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne- KP6_UK1
- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie badania - KP6_UK2
- potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych- KP6_UK3
- potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat - KP6_UK5
potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki - KP6_UK6
- uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni - KP6_UO1
- samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego- KP6_UU1
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent:
- ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.- KP6_KK1
- wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne.- KP6_KK2
- posiada umiejętność formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych - KP6_KK3
- jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych. - KP6_KK4
- posiada umiejętność stosowania zasad etycznych - KP6_KR1
- potrafi funkcjonować w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji - KP6_KR2
- uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym - KP6_KR3
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe - zaliczenie ustne
W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Franke, Polska prasa kobieca w latach 1820-1918. W kręgu ofiary i poświęcenia, Warszawa 1999.
Z. Zaleska, Czasopisma kobiece w Polsce, Warszawa 1938.
A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, [w:] Historia prasy polskiej, red. J. Łojek, Warszawa 1980.
A. Słomkowska, Prasa w PRL. Szkice historyczne, Warszawa 1980.
Dzieje prasy polskiej, J. Łojek, J. Myśliński, W. Władyka, Warszawa 1988.
K. Dormus, U źródeł polskiej prasy kobiecej- pierwsze redaktorki, wydawczynie, dziennikarki (ok. 1820-1914), [w:] Kobiety i mężczyźni (z) kolorowych czasopism, red. A. Łysak, E. Zierkiewicz, Wrocław 2010.
K. Orecka, Prasa dla kobiet jako odzwierciedlenie zmiany roli i pozycji kobiety w dziewiętnastowiecznym społeczeństwie, [w:] Przeszłość- Teraźniejszość- Przyszłość. Problemy badawcze młodych politologów, red. D. Mikucka-Wójtowicz, Kraków 2010.
Z. Sokół, Prasa kobieca w Polsce w latach 1945-1995, Rzeszów 1998.
Literatura uzupełniająca:
E. Maj, Dziennikarki prasy dla kobiet w Polsce 1918-1939. Portret zbiorowy na podstawie publicystycznego samoopisu, Lublin 2020.
J. Sobczak, Dzieje prawa prasowego na ziemiach polskich, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: