Wstęp do archiwoznawstwa 350-HS1-2WDA
Wykłady mają przedstawić studentom najważniejsze treści związane z archiwistyką, tj. archiwoznawstwo, teoria archiwalna oraz metodyka archiwalna. Większa część wykładów zostanie poświęcona archiwoznawstwu.
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne
Rodzaj przedmiotu specjalizacyjny
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia
Rok studiów/semestr II/ sem. zimowy
Wykład – 15 godz. Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta: 25 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):
- udział studenta w zajęciach wykładowych: 7x2 godz.= 14 godz.
- zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 5 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 5 godz.
- egzamin: 1 godz.
Razem: 14+5+5+1 = 25 godz. (25:25=1)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 14wyk. +1eg. = 15 godz., 0,6 pkt. ECTS (15:25=0,6)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym:
5lektury + 5przygotowanie =10 godz. 0,4 pkt. ECTS (10:25=0,4)
W cyklu 2022:
Wykłady mają przedstawić studentom najważniejsze treści związane z archiwistyką, tj. archiwoznawstwo, teoria archiwalna oraz metodyka archiwalna. Większa część wykładów zostanie poświęcona archiwoznawstwu. Profil studiów ogólnoakademicki Wykład – 15 godz. Punkty ECTS: 1 Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 14wyk. +1eg. = 15 godz., 0,6 pkt. ECTS (15:25=0,6) |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Posiądzie wiedzę kierunkową z wybranej sfery działalności administracyjnej (archiwoznawstwo).
Zyska podstawową wiedzę o funkcjonowaniu instytucji oraz o zasadach i metodach pracy w wybranych sferach działalności administracyjnej.
Opanuje fachową terminologię z zakresu archiwoznawstwa
Umiejętności:
Definiuje, objaśnia i stosuje poprawnie w mowie i w piśmie podstawowe terminy fachowe właściwe dla nauk historycznych i pokrewnych zarówno w pracy nad wybranymi tematami, jak i w popularyzacji nauk historycznych.
Kompetencje społeczne:
Ma świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WG8 rozumie podstawowe pojęcia w języku starożytnym i/lub dawnym występujące w źródłach
KP6_WG9 zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historycznych (np. historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa i bezpieczeństwa /służb mundurowych/, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie
KP6_WG10 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych
KP6_WG11 zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej
KP6_WG12 definiuje miejsce historii wśród innych nauk, rozumie cele prowadzenia badań historycznych oraz objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych w obszarze nauk humanistycznych i społecznych.
KP6_WK9 ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu instytucji oraz o zasadach i metodach pracy w wybranych sferach działalności kulturalnej lub/i edukacyjnej, lub/i administracyjnej, lub/i gospodarczej, lub/i politycznej, lub/i służb mundurowych
KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_UW2 potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych
KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UW4 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami
KP6_UW5 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii
KP6_UW6 potrafi analizować bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą
KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory
KP6_UK1 potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne
KP6_UK2 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie badania
KP6_UK3 potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych
KP6_UK5 potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat
KP6_UK6 potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki
KP6_UO1 uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni
KP6_UO2 potrafi przygotować pracę dyplomową z zakresu historii przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych oraz zasad warsztatowych
KP6_UU1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
KP6_KK2 wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne.
KP6_KK3 formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych
KP6_KK4 jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych.
KP6_KR1 stosowania zasad etycznych
KP6_KR2 funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji
KP6_KR3 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym
Weryfikacja poprzez egzamin końcowy
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie aktywności na zajęciach oraz wyników egzaminu końcowego.
Literatura
1. S. Pańków, Archiwa, Warszawa 1969.
2. Cz. Biernat, Problemy archiwistyki współczesnej, Warszawa 1977.
3. H. Robótka, A. Tomczak, B. Ryszewski, Archiwistyka, Warszawa 1989.
4. W. Wyczawski, Wprowadzenie do studiów w archiwach kościelnych, Warszawa 1956.
5. B. Ryszewski, Archiwistyka. Przedmiot, zakres, podział. Studia nad problemem, Warszawa 1972.
6. B. Ryszewski, Problemy i metody badawcze archiwistyki, Toruń 1985.
7. H. Robótka, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2003.
VI. Literatura uzupełniająca:
8. A. Tomczak, Zarys dziejów archiwów polskich, Toruń 1980.
9. J. Wiśniewski, Archiwalia w bibliotekach i muzeach, Poznań 2000.
10. K. Konarski, Nowożytna archiwistyka polska i jej zadania, Warszawa 1929.
11. Z. Chmielewski, Polska myśl archiwalna w XIX i XX wieku, Warszawa-Szczecin 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: