Historia regionalna 350-HS1-3HRE
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki
FORMA STUDIÓW: stacjonarne
RODZAJ PRZEDMIOTU: przedmioty specjalizacyjne
DZIEDZINA: nauki humanistyczne
DYSCYPLINA: historia
ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia I st/ rok III/ semestr V
WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych
LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: ćwiczenia 30 h
METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne, zajęcia terenowe, praca w grupach lub tworzenie grup dyskusyjnych
FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: kolokwium
PUNKTY ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 30 h
- przygotowanie do ćwiczeń: 20 h
- udział w konsultacjach: 10 h (prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta)
- przygotowanie do kolokwium: 15 h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 40 h (ECTS: 1,8)
- o charakterze praktycznym: 35 h (ECTS: 1,2)
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Rodzaj przedmiotu
specjalizacyjne
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
KP6_WG2 – student ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii Podlasia
KP6_WG4 – student wykazuje znajomość historii porównawczej
KP6_WG5 – student zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości
KP6_WG6 – student zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach nad historią regionalną
KP6_WG7 – student rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym
KP6_WG10 – student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań regionalnych
KP6_WK2 – student wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_WK6 – student rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach
Umiejętności:
KP6_UW1 – student samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_UW2 – student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu historii regionalnej
KP6_UW3 – student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem źródeł historycznych dotyczących historii Podlasia
KP6_UW4 – student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami
KP6_UW5 – student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii regionalnej
KP6_UW8 – student potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów podlaskiej kultury oraz określić ich walory
KP6_UK1 – student potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne
KP6_UK3 – student potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych
KP6_UK5 – student potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat dziejów Podlasia
KP6_UK6 – student potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki z zakresu historii regionu
KP6_UU1 – student samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
Kompetencje społeczne:
KP6_KK1 – student ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych
KP6_KK2 – student wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów regionu i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii regionalnej przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne
KP6_KK3 – student jest gotów do formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii regionalnej
KP6_KK4 – student jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych
KP6_KO1 – student docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym
KP6_KO2 – student docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe swojego regionu
KP6_KR1 – student jest gotów do stosowania zasad etycznych
KP6_KR2 – student jest gotów do funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji
KP6_KR3 – student uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym
Kryteria oceniania
Podstawową metodą i kryterium oceny będą dwa kolokwia zaliczeniowe (średnia arytmetyczna). Dodatkowo brana pod uwagę będzie aktywność na zajęciach. Znaczna aktywność na zajęciach umożliwia podwyższenie oceny o pół stopnia.
Dopuszczalne są dwie nieobecności. Większa liczba nieobecności wymaga ich nadrobienia w porozumieniu z prowadzącym. Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu konieczne jest wykazanie obecności na min. 50% zajęć.
Obowiązująca punktacja
bardzo dobry – min. 91%
dobry plus – min. 81 %
dobry – min. 71 %
dostateczny plus – min. 61%
dostateczny – min. 51
Literatura
Literatura podstawowa:
Bagińska E., Działalność religijna Radziwiłłów birżańskich w dobrach podlaskich w XVII wieku, „Studia Podlaskie” 12, 2002, s. 205–228.
Dobroński A., Białystok – historia miasta, Białystok 2001
Historia Białegostoku, red. A. Dobroński, Białystok 2021.
Lustracja województwa podlaskiego 1602 roku, wyd. M. Sierba, Warszawa 2017.
Lustracje województwa podlaskiego 1570 i 1576, wyd. J. Topolski, J. Wiśniewski, Wrocław 1959.
„Mappa szczegulna woiewództwa podlaskiego” Karola die Perthees z 1795 r. Uwagi wstępne, oprac. Stanisław Alexandrowicz, „Studia Podlaskie” 1, 1990, s. 91-98.
Maroszek J., Dzieje województwa podlaskiego do 1795 roku, Białystok 2013
Maroszek J., Zabłudów XV-XVIII w: prawa i przywileje miasta i dóbr ziemskich, Białystok 1994.
Michaluk D., Granice województwa podlaskiego i postrzeganie obszaru Podlasia w latach 1513–2013, w: J. Danieluk, T. Jaszczołt, M. Ketliński, B. Samarski, 500 lat województwa podlaskiego. Historia w dokumentach, Białystok 2013.
Rękopiśmienne opisy parafii litewskich z 1784 roku. Dekanat knyszyński i dekanat augustowski, oprac. W. Wernerowa, Warszawa 1996.
Schmidt J., O poziomie życia w mieście prywatnym doby stanisławowskiej na przykładzie Siemiatycz – wizja właścicielki miasta Anny Jabłonowskiej, „Studia Podlaskie” 25, 2017, s. 81–101.
Stało się to przy obecności naszego urzędu miejskiego białostockiego… Białostocka księga miejska (1744-1794), wstęp M. Kozłowska, oprac. M. Kozłowska, Ł. Baranowski, przy współudziale J. Grodzkiego, Białystok 2018.
Sztachelska-Kokoczka A., Białystok za pałacową bramą, Białystok 2009.
Topolski J., Wpływ wojen połowy XVII wieku na sytuację ekonomiczną: przykład Podlasia, w: J. Topolski, Gospodarka Polska a Europejska w XVI–XVIII wieku, Poznań 1977.
Wiśniewski J., Rozwój osadnictwa na pograniczu polsko-rusko-litewskim od k. XIV do poł. XVII w., „Acta Baltico-Slavica”, t. I, Białystok 1964, s. 115-135.
Wyrobisz A., Podlasie w Polsce przedrozbiorowej, w: Studia nad społeczeństwem i gospodarką Podlasia w XVI–XVIII w., red. A. Wyrobisz, Warszawa 1981.
Literatura uzupełniająca
Alexandrowicz S., Powstanie i rozwój miast województwa podlaskiego (XV – 1 poł. XVII w.), „Acta Baltico-Slavica” 1, 1964, s. 147–156.
Atlas historyczny Polski. Województwo podlaskie w drugiej połowie XVI wieku, cz. 1, Mapy, plany, cz. 2, Komentarz, indeksy, Warszawa 2021.
Dziedzictwo unii brzeskiej, red. R. Dobrowolski, M. Zemło, Lublin-Supraśl 2012.
Historia województwa podlaskiego, red. A. Dobroński, Białystok 2010.
Jabłonowska A., Ustawy powszechne dla dóbr moich rządców, t. 7, Siemiatycze 1787.
Jarmolik W., Powstanie województwa podlaskiego, „Białostocczyzna” 16, 1989, nr 4, s. 6-9.
Laszuk A., Zaścianki i królewszczyzny: struktura własności ziemskiej w województwie podlaskim w drugiej połowie XVII wieku, Warszawa 1998.
Leszczyński A., Żydzi ziemi bielskiej od połowy XVII wieku do 1795 r. Studium osadnicze, prawne, ekonomiczne, Wrocław 1980.
Maroszek J., Dziedzictwo unii kościelnej w krajobrazie kulturowym Podlasia 1596–1996, Białystok 1996.
Maroszek J., Rzemiosło w miastach podlaskich w XVI-XVIII w., w: M. Kwapień, J. Maroszek, A. Wyrobisz, Studia nad produkcją rzemieślniczą w Polsce, Wrocław 1976.
Mironowicz A., Podlaskie ośrodki i organizacje prawosławne w XVI i XVII wieku, Białystok 1991.
Ochmański J., Dawna Litwa. Studia historyczne, Olsztyn 1986.
Płosiński J., Potop szwedzki na Podlasiu 1655-1657, Zabrze 2006.
Pytasz-Kołodziejczyk A., Przemiany społeczno-gospodarcze na Podlasiu w XV–XVI wieku, Olsztyn 2012.
Schmidt J., Zdrowie mieszczan w dobie oświecenia. Polityka zdrowotna właścicieli miast prywatnych z pogranicza polsko-litewskiego, Białystok 2018.
Teofilewicz D., Działalność Komisji Edukacji Narodowej w województwie podlaskim, War-szawa 1971.
Urzędnicy podlascy XIV-XVII wieku. Spisy, oprac. E. Dubas-Urwanowicz, W. Jarmolik, M. Kulecki, J. Urwanowicz, Kórnik 1994.
Zabytki architektury i budownictwa w Polsce, t. 3, Województwo białostockie, Warszawa 1992.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Bagińska E., Działalność religijna Radziwiłłów birżańskich w dobrach podlaskich w XVII wieku, „Studia Podlaskie” 12, 2002, s. 205–228. Literatura uzupełniająca Alexandrowicz S., Powstanie i rozwój miast województwa podlaskiego (XV – 1 poł. XVII w.), „Acta Baltico-Slavica” 1, 1964, s. 147–156. |
Uwagi
W cyklu 2022:
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: