Wiedza o dawnej książce 350-HS1-3WDK
Stan i problematyka badań nad historią książki i bibliotek. Powstanie i rozwój pisma. Książka i biblioteka w starożytności (Egipt, Grecja, Rzym). Książka i biblioteki średniowiecza europejskiego. Książka rękopiśmienna. Księgozbiory i biblioteki średniowiecznej Europy. Czynniki wpływające na rozwój drukarstwa europejskiego w XV wieku (rewolucja J. Gutenberga). Oficyna Jana Gutenberga i jej produkcja. Drukarstwo i biblioteki w XVI - XVIII wieku. Ruch encyklopedystów. Rewolucja XIX wieku i jej wpływ na książkę. Książka i jej instytucje w dwudziestoleciu międzywojennym. Książka cyfrowa (e-książka) oraz biblioteki cyfrowe.
Profil: ogólnoakademicki
Forma: stacjonarna
Rodzaj: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina: historia, nauki humanistyczne
Semestr I, rok III
Liczba godzin: 15, wykład
punkty ECTS: 2
Wykład - 15 godz. Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta: 50 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):
-udział studenta w wykładzie: 7,5x2 godz.= 14 godz.
-udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji),
- realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe)
- zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 10 godz.
- przygotowanie przez studenta sprawozdania z wybranych lektur: 3 godz.
- zaliczenie lektur: 1 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
- egzamin: 1 godz.
Razem: 14+4+8+10+3+10+1=53 godz. (50:25=2)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym:
4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48)
W cyklu 2022:
Stan i problematyka badań nad historią książki i bibliotek. Powstanie i rozwój pisma. Książka i biblioteka w starożytności (Egipt, Grecja, Rzym). Książka i biblioteki średniowiecza europejskiego. Książka rękopiśmienna. Księgozbiory i biblioteki średniowiecznej Europy. Czynniki wpływające na rozwój drukarstwa europejskiego w XV wieku (rewolucja J. Gutenberga). Oficyna Jana Gutenberga i jej produkcja. Drukarstwo i biblioteki w XVI - XVIII wieku. Ruch encyklopedystów. Rewolucja XIX wieku i jej wpływ na książkę. Książka i jej instytucje w dwudziestoleciu międzywojennym. Książka cyfrowa (e-książka) oraz biblioteki cyfrowe. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WG7 rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym
KP6_WG11 zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej
KP6_WK3 rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami z uwzględnieniem specyfiki wiedzy w dziedzinach ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, wojskowości i bezpieczeństwa
KP6_WK5 rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne
KP6_WK7 ma podstawową wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej
KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory
KP6_UK3 potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych
KP6_UK6 potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki
KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
Kryteria oceniania
Wykład i prezentacja.
Literatura
B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005
B. Bieńkowska, H. Chamerska, Tysiąc lat dziejów książki i bibliotek w Polsce, Warszawa 1992
S. Dahl, Dzieje książki, Wrocław 1965
G. Jean, Pismo - pamięć ludzkości, Wrocław 1984
K. Maleczyńska, Historia książki i jej funkcji społecznej, Wrocław 1987
K. Maleczyńska, Zarys historii bibliotek XV - XVIII w., Wrocław 1976
E. Potkowski, Książka rękopiśmienna w kulturze Polski średniowiecznej, Warszawa 1984
H. Szwejkowska, Książka drukowana XV - XVIII w., Wrocław 1983
H. Szwejkowska, Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX - XX wieku, Warszawa 1987
A. Świderkówna, M. Nowicka, Książka się rozwija, Wrocław 2008
A. Żbikowska - Migoń, Dzieje książki i jej funkcji społecznej. Wiek XVIII, Wrocław 1987
W cyklu 2022:
B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: