Historia historiografii 350-HS2-1HH-22
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne; w razie konieczności nauczanie zdalne, na platformie internetowej, w czasie rzeczywistym.
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy, kierunkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia.
Rok studiów/semestr : I rok drugiego stopnia, semestr I
Wymagania wstępne : Znajomość podstaw filozofii, znajomość dziejów Polski i Europy w zakresie odpowiadającym programowi studiów historycznych pierwszego stopnia
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia 30h.
Metody dydaktyczne: zajęcia warsztatowe (praca z tekstem)
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
Zakres tematyczny:
Zajęcia wstępne: charakterystyka przedmiotu, podstawowe pojęcia
Historycy starożytności (Tytus Liwiusz)
Dziejopisarstwo średniowieczne (Thietmar, Jan Długosz)
Rozwój świeckiej refleksji nad historią (renesans)
(Lorenzo Valla)
XVII - w. początki naukowej historiografii – powstanie nauk pomocniczych historii
Oświeceniowy przełom (Voltaire, Gibbon, Monteskiusz)
Historiografia polska doby nowożytnej (XVI wiek, sarmatyzm, Naruszewicz, Niemcewicz, Czacki)
Szkoła indywidualnego historyzmu (Ranke, Humboldt)
Romantyczna historiografia polska (Lelewel)
Pozytywistyczna szkoła (Buckle); polska recepcja
Materializm historyczny i jego znaczenie dla historiografii (Marks)
Rozwój polskiej historiografii II połowy XIX w.; szkoły historyczne warszawska i krakowska (Kalinka, Smolka, Korzon).
Historiografia przełomu wieków (Bujak)
Szkoła annales (Braudel)
Współczesne tendencje w historiografii światowej (wykład); Podsumowanie zajęć, zaliczenie
W cyklu 2022:
jak wyżej |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG1 - zna i rozumie w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii historiografii;
KP7_WG3- ma pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych formach dziejopisarstwa powszechnego i polskiego - także w aspekcie porównawczym
KP7_WK2- zna i rozumie wpływ podłoża narodowego i kulturowego na różne stanowiska reprezentowane w naukach historycznych;
KP7_WK1 - zna i rozumie relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw;
KP7_UW2 - potrafi formułować tematy badawcze; stosując metody i techniki badań w zakresie wybranej dziedziny historii oraz posługując się teoriami i paradygmatami badawczymi
KP7_UW3 - potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę;
KP7_KR2 - jest gotów do ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych
KP7_KR4 - jest gotów do do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazując odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne;
KP7_KR5 - wykazywania jest gotów do niezależności i samodzielności myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech
Kryteria oceniania
Analiza tekstów; dyskusja
Obowiązkowa obecność i aktywność na zajęciach, obowiązkowe zaliczenie każdej nieobecności – ustne lub pisemne
Dopuszczalne trzy nieobecności w semestrze
Zaliczenie na ocenę
Literatura
Literatura podstawowa:
Grabski A.F, Dzieje historiografii, Poznań 2003
Grabski A.F., Zarys historii historiografii polskiej, Poznań 2000
Pomian, K., Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Warszawa 1992
Pomian K., Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin 2006
Literatura uzupełniająca:
Barycz H., Szlakami dziejopisarstwa staropolskiego, Kraków 1981
Domańska E., Mikrohistorie, Poznań 2005
Galos, A., Powstanie Towarzystwa Historycznego i jego organu naukowego
Grabski A.F, Myśl historyczna polskiego Oświecenia, Warszawa 1976
Grabski A.F., Perspektywy przeszłości, Lublin 1983,
Grabski A.F., Spór o prawa dziejowe, Lublin 2002,
Łoś. S., Świat historyków starożytnych, Kraków 1968
Serejski M.H., Koncepcja historii powszechnej J. Lelewela, Warszawa 1958
Sikora A., Spotkania z filozofią, Warszawa 1995
Skarga B., Narodziny pozytywizmu warszawskiego, 1831-64, Warszawa 1964
Spór o historyczną szkołę krakowską. W stulecie katedry historii Polski UJ 1869-1969, red. C. Bobińska, J. Wyrozumski. Kraków 1972
Wierzbicki A., Historiografia polska doby romantyzmu, Wrocław 1999
W cyklu 2022:
jak wyżej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: