Klimat i społeczeństwo 350-HS2-1KIS-22
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki
FORMA STUDIÓW: stacjonarne
RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjny
DZIEDZINA: nauki humanistyczne
DYSCYPLINA: historia
ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok I/ semestr I
WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych
LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: ćwiczenia 15 h
METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne; praca z tekstem źródła; praca w grupach
FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: praca pisemna
PUNKTY ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 15 h
- przygotowanie do ćwiczeń: 6 h
- udział w konsultacjach: 1 h (prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta)
- przygotowanie pracy zaliczeniowej: 3 h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela: liczba godzin 16 h (ECTS: 0,64)
- o charakterze praktycznym: 9 h (ECTS: 0,36)
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
W cyklu 2022:
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki Wskaźniki ilościowe: Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG1: Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii klimatu, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych (historia środowiskowa i/lub klimatologia historyczna i/lub historia społeczno-gospodarcza)
KP7_WG2: student zna metody i problemy badań z zakresu historii klimatu i historii środowiskowej
KP7_WG3: Student ma pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym
KP7_WG5: student zna i rozumie powiązania interdyscyplinarne historii i nauk pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk (nauki przyrodnicze), definiując miejsce historii
KP7_WG8: w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych, militarnych
KP7_UW1: Student potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji
KP7_UW3: student potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę
KP7_UW4: student potrafi analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp
KP7_UW5: student potrafi korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań
KP7_UO2: student jest gotów do współdziałania i pracowania w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Podstawową metodą i kryterium oceny będzie praca zaliczeniowa (recenzja). Dodatkowo brana pod uwagę będzie aktywność na zajęciach. Znaczna aktywność na zajęciach umożliwia podwyższenie oceny o pół stopnia.
Dopuszczalna jest jedna nieobecność. Większa liczba nieobecności wymaga ich nadrobienia w porozumieniu z prowadzącym. Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu konieczne jest wykazanie obecności na min. 50% zajęć.
Obowiązująca punktacja
bardzo dobry – min. 91%
dobry plus – min. 81 %
dobry – min. 71 %
dostateczny plus – min. 61%
dostateczny – min. 51
Literatura
Literatura podstawowa:
Brazdil R., Pfister C., Wanner H., Storch von H., Luterbacher J., Historical Climatology in Europe – The State of the Art, “Climatic Change” 70, 2005, s. 363–430.
Lieberman B., Gordon E., Climate Change in Human History. Prehistory to the Present, London 2018.
The Polish Climate in the European Context. An Historical Overview, red. R. Przybylak, J. Majorowicz, R. Brázdil, M. Kejna, Dordrecht 2010.
White S., Pfister C., Mauelshagen F., The Palgrave Handbook of Climate History, Basingstoke 2018.
Literatura uzupełniająca:
Behringer W. Climatic Change and Witch-Hunting: The Impact of the Little Ice Age on Mentalities, “Climatic Change” 43, 1999, 1, s. 335-351.
Campbell B., The Great Transition: Climate, Disease and Society in the Late-Medieval World, Cambridge 2016.
Degroot i in., Towards a rigorous understanding of societal responses to climate change, “Nature” 51, 2021, s. 539–550.
Izdebski A., Wahania warunków klimatycznych jako katalizator zmiany społecznej w społeczeństwach historycznych, „Studia Geohistorica” 07, 2019, s. 7–16.
McNeill, J. R. Can History Help Us with Global Warming?, w: Climatic Cataclysm: The Foreign Policy and National Security Implications of Climate Change, red. Kurt M. Campbell, Washington 2008, s. 26-48.
Nowosad W., Przybylak R., Marciniak K., Syta K., Diariusz Jana Antoniego Chrapowickiego jako źródło do badań klimatu Rzeczypospolitej w drugiej połowie XVII wieku, Klio, 9, 2007, s. 21–60.
Parker G., Globalny kryzys. Wojna, zmiany klimatyczne i katastrofa w XVII w., Oświęcim 2019.
Pfister C., The Vulnerability of Past Societies to Climatic Variation: A New Focus for Historical Climatology in the Twenty-First Century, “Climatic Change” 100, 2010, nr 1, s. 25–31.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022:
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: