Trening kreatywności 350-HS2-1TK-22
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne (psychologia twórczości, pedagogika twórczości)
Rok studiów: 2 rok 2 stopień
Semestr: II (letni)
ECTS: 1 punkt
Język przedmiotu: polski
Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny
Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii
Liczba godzin dydaktycznych – 15 godzin (ćwiczenia)
Metody dydaktyki twórczości (metody twórczego rozwiązywanie problemów, pokonywania sztywności myślenia, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie, metafory); mapa twórczego potencjału (identyfikowanie zasobów rozwojowych nauczyciela)
Zajęcia będą prowadzone zgodnie z zasadami psychoedukacyjnego treningu kreatywności.
Bilans nakładu pracy studenta –15 godzin: ćwiczenia, 10 godzin: praca własna studenta
Wskaźniki ilościowe – 15 godzin – 0,5 pkt. – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 10 godzin – 0,5 pkt. – praca własna studenta (czytanie literatury, przygotowanie mapy twórczego potencjału)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
W ZAKRESIE WIEDZY STUDENT ZNA I ROZUMIE:
B.1.W4. twórcze metody i techniki uczenia się, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju twórczych uzdolnień ucznia, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI STUDENT POTRAFI:
rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów (Efekt ogólny III, 1.2 efekt nr 8)
B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;
B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju twórczych uzdolnień i zainteresowań;
W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH STUDENT JEST GOTÓW DO:
B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (twórczymi zasobami rozwojowymi)
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność na zajęciach (zadania warsztatowe zespołowe, zadania warsztatowe indywidualne - mapa twórczego potencjału)
Formy zaliczenia przedmiotu:
ćwiczenia – zaliczenie na ocenę;
Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe:
•samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe),
•samoocena efektów pracy zespołowej,
• mapa twórczego potencjału
Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania).
Punktacja/oceny:
91%-100% bdb
81%-90% db plus
71%-80% db
61%-70% dst plus
51%-60% dst
50% – ndst
Literatura
Literatura podstawowa:
Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard.
Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli.
Kraków” „Impuls”.
Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin.
Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin.
Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus.
Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion.
Literatura uzupełniająca:
Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP.
De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima.
De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Warszawa: Studio Emka.
Pugliese, Ch. (2010). Being Creative. Surrey: Delta Publishing.
Szmidt, K.J. (1994). Elementarz twórczego życia, czyli o sposobach twórczego myślenia i działania. Warszawa: Intra.
Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje - rady na twórczą drogę. Kraków: „Impuls”.
Szmidt, K.J. (red.). (2005). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: WSHE.
Szmidt, K.J.( red.). (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: „Impuls”.
Szmidt, K.J., Modrzejewska – Świgulska, M. (red.). (2005). Psychopedagogika działań twórczych. Kraków” „Impuls”
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: