Antropologia historyczna 350-HS2-2KANH
Zajęcia są poświęcone różnym aspektom analizy rzeczywistości społecznej, obecnej i minionej, tak, jak badają ją antropolodzy kulturowi - kwestiom tożsamości, komunikacji, religijności itd. Narzędzia typowe dla antropologa są przykładam do źródeł historycznych z próbą ocenienia ich przydatności i adekwatności. Istotny jest aspekt teoretyczny obecny w antropologii jak i użyteczność danych teorii w badaniach danej epoki i danego typu źrodła.
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne 2 stopnia
Rodzaj przedmiotu specjalizacyjny
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia
Rok studiów/semestr II/ sem. zimowy
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
student powinien znać podstawowe zagadnienia z historii gospodarczej, społecznej i historii sztuki.
konwersatorium –30 godz. Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta: 100
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50
W cyklu 2022:
Zajęcia są poświęcone różnym aspektom analizy rzeczywistości społecznej, obecnej i minionej, tak, jak badają ją antropolodzy kulturowi - kwestiom tożsamości, komunikacji, religijności itd. Narzędzia typowe dla antropologa są przykładam do źródeł historycznych z próbą ocenienia ich przydatności i adekwatności. Istotny jest aspekt teoretyczny obecny w antropologii jak i użyteczność danych teorii w badaniach danej epoki i danego typu źrodła. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi posługiwać się narzędziami typowymi dla analizy antropologicznej z uwzględnieniem specyfiki antropologii historycznej.
Kryteria oceniania
czynny udział w zajęciach + zaliczenie pisemne - oceniana jest wiedza i umiejętność zastosowania omawianych teorii w badaniach historycznych
Literatura
P. Burke, Historia kulturowa, Kraków 2012;
Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, opr. W. Lengauer, L. Trzcionkowski, Warszawa 2011;
G. Althoff, Potęga rytuału, Warszawa
J.-C. Schmitt, Gesty w średniowieczu, Warszawa
J. Banaszkiewicz, Polskie dzieje bajeczne mistrza Wincentego Kadłubka, Warszawa 1998,
A. Barnard, Antropologia, tł. S. Szymański, Warszawa 2004
M. Mauss, Socjologia i antropologia, tł. M. Król i in., Warszawa 2001.
A. van Gennep, Obrzędy przejścia, tł. B. Biały, wstęp J. Tokarska-Bakir, Warszawa 2006;
James Clifford, Kłopoty z kulturą, tł. E. Dżurak i in., Warszawa 2000
Edward W. Said, Orientalizm, Warszawa 1991
Eric W. Rothenbuler, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, tł. J. Barański, Kraków 2003
F. Bowie, Antropologia religii, tł. K. Pawluś, Kraków 2008
Victor W. Turner, Liminalność i communitas (w:) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, wyd. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2004, s. 240-266.
Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, opr. zbiorowe, Warszawa 2018
P. Connerton, Jak społeczeństwa pamiętają, tł. M. Napiórkowski, Warszawa 2012.
P. Nora, Między pamięcią a przeszłością,
E. Soja, Thirdspace,
E. Rybicka, Geopoetyka, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: