Historia życia codziennego 350-HS2-2KHZC
Brak wymagań wstępnych
Wspólne omawianie poszczególnych zagadnień w oparciu o zadaną literaturę; praca w grupach
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne
Rodzaj przedmiotu specjalizacyjny
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia
Rok studiów/semestr V/ sem. letni
Konwersatorium – 30 godz. Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta: 100 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):
- udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz.
- przygotowanie do konwersatoriów: 14x2godz.=28 godz.
- zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 45 godz.
- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 6 godz.
- zaliczenie: 1 godz.
Razem: 30+28+45+6+1 = 100 godz. (100:25=4)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+1zal. = 31 godz., 1 pkt. ECTS (31:25=1,24)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym:
45lektury.=45 godz. 2 pkt. ECTS (45:25=1,84)
W cyklu 2022:
Brak wymagań wstępnych Profil studiów ogólnoakademicki Konwersatorium – 30 godz. Punkty ECTS: 4 Razem: 30+28+45+6+1 = 100 godz. (100:25=4) |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma wiedzę o najważniejszych elementach życia codziennego na przestrzeni różnych epok.
KP7_WG1 w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem życia codziennego
KP7_WG2 metody i problemy badań wybranych dziedzin historii, takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, kultury, regionu, rodziny, wojskowa, życia codziennego itp.
KP7_WG3 pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym
KP7_WG5 powiązania interdyscyplinarne historii i nauk pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk, definiując miejsce historii
KP7_WG8 w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych, militarnych
KP7_WK1 relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw
KP7_WK3 wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne
KP7_UW1 samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji
KP7_UW3 analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę
KP7_UW4 analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp
KP7_UW5 korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań
KP7_UO2 współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
KP7_KK2 zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych
KP7_KR4 do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazując odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne
Kryteria oceniania
Oceniana jest aktywność na zajęciach. Do zaliczenia przedmiotu dopuszczony jest student, który uzyskał minimum 80% obecności na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Większa liczba nieobecności podlega zaliczeniu na dyżurze. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie ustnej. Studenci są zobowiązani do punktualnego stawiania się na zajęcia.
Literatura
1-2. Starożytna Grecja
L. Flaceliere, Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa, przeł. Z. Bobowicz, J. Targalski, Warszawa 1985.
3-4. Starożytny Rzym
Historia życia prywatnego. T. 1: Od Cesarstwa Rzymskiego do roku tysięcznego, red P. Veyne, Wrocław-Warszawa-Kraków 1998, s. 21-221.
5. Wczesne średniowiecze
P. Riche, Życie codzienne w państwie Karola Wielkiego, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1979.
6-7. Prusy i Jaćwież
Ł. Okulicz-Kozaryn, Życie codzienne Prusów i Jaćwięgów w wiekach średnich (IX-XIII w.), Warszawa 1983.
8-10. Pełne i późne średniowiecze
M. Defourneaux, Życie codzienne w czasach Joanny D’Arc, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1963.
A. Jelicz, Życie codzienne w średniowiecznym Krakowie, Warszawa 1966.
R. Kiersnowski, Życie codzienne na Śląsku w wiekach średnich, Warszawa 1977.
11-12. Nowożytność
A. Wyczański, Wieś polskiego Odrodzenia, Warszawa 1969.
W. Czapliński, J. Długosz, Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1982.
A. Berdecka, I. Turnau, Życie codzienne w Warszawie okresu oświecenia, Warszawa 1969.
13-15. XIX-XX wiek
L. Turek-Kwiatkowska, Życie codzienne w Szczecinie w latach 1800-1939, Szczecin 2014.
R. Tomkiewicz, Życie codzienne mieszkańców powojennego Olsztyna, 1945-1956, Olsztyn 2003.
B. Meyer, Życie codzienne w Pałacu Buckingham: od Wiktorii do Elżbiety II, przeł. Ewa Umińska-Plisenko, Poznań 1999.
S. Fitzpatrick, Życie codzienne pod rządami Stalina: Rosja radziecka w latach trzydziestych XX wieku, tł. Joanna Gilewicz, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: