Małżeństwo, rodzina i życie prywatne w perspektywie historycznej 350-HS2-2KMRH
PROFIL STUDIÓW: ogólnoakademicki
FORMA STUDIÓW: stacjonarne
RODZAJ PRZEDMIOTU: specjalizacyjne
DZIEDZINA: nauki humanistyczne
DYSCYPLINA: historia
ROK STUDIÓW/ SEMESTR: studia II st/ rok II/ semestr III
WYMAGANIA WSTĘPNE: brak wymagań wstępnych
LICZBA GODZIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH: ćwiczenia 30 h
METODY DYDAKTYCZNE: angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne; praca z tekstem źródła; praca w grupach
FORMY ZALICZENIA PRZEDMIOTU: kolokwium
PUNKTY ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 30 h
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
W cyklu 2022:
FORMA STUDIÓW: stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
KP7_WG1: student zna w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii rodziny
KP7_WG2: student zna metody i problemy badań historii społecznej, demografii historycznej i historii gospodarczej
KP7_WG3: student ma pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii rodziny polskiej na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym
KP7_WG5: student zna powiązania interdyscyplinarne historii i nauk pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk, definiując miejsce historii
KP7_WG8: student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zna funkcjonowanie struktur społecznych i ekonomicznych
KP7_WK3: student rozumie wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne
UMIEJĘTNOŚCI
KP7_UW1: student potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji
KP7_UW3: student potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne zakresu historii rodziny i historii życia codziennego oraz masowe teksty źródłowe (np. źródła metrykalne, podatkowe, gospodarcze)
KP7_UW4: student potrafi analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych wykorzystując bazy danych
KP7_UW5: student potrafi korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu, stosując różnorodne, nowoczesne metody i techniki prezentacji wyników badań
KP7_UO2: student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
KP7_KK2: student jest gotów do ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych
KP7_KR4: student jest gotów do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego
Kryteria oceniania
Podstawową metodą i kryterium oceny będą dwa kolokwia zaliczeniowe (średnia artmetyczna). Dodatkowo brana pod uwagę będzie aktywność na zajęciach. Znaczna aktywność na zajęciach umożliwia podwyższenie oceny o pół stopnia.
Dopuszczalne są dwie nieobecności. Większa liczba nieobecności wymaga ich nadrobienia w porozumieniu z prowadzącym. Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu konieczne jest wykazanie obecności na min. 50% zajęć.
Obowiązująca punktacja
bardzo dobry – min. 91%
dobry plus – min. 81 %
dobry – min. 71 %
dostateczny plus – min. 61%
dostateczny – min. 51
Literatura
Literatura podstawowa:
Borkowska M., Życie codzienne polskich klasztorów żeńskich w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1996.
Czapliński W., Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawa 1976.
Guzowski P., Geneza europejskiego modelu małżeństwa na przełomie średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych, „Przeszłość Demograficzna Polsk” 31, 2012.
Guzowski P., Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej: studium demograficzne, Białystok 2019.
Kopczyński M., Studia nad rodziną chłopską w Koronie w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1998.
Liedke L., Rodzina magnacka w Wielkim Księstwie Litewskim w XVI-XVIII wieku: studium demograficzno-społeczne, Białystok 2016.
Mikulski K., Strategie rodzinne rzeźników toruńskich w XVI–XVIII w., „Roczniki dziejów społecznych i gospodarczych” 62, 2002, s. 48–84.
Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich XV – XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008.
Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polskich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2019.
Rzepniewska D., Rodzina ziemiańska w Królestwie Polskim, w: Społeczeństwo polskie XVIII i XIX wieku. Studia o rodzinie, t. 9, red. J. Leskiewiczowa, Warszawa 1991, s. 137–200.
Struktury demograficzne na ziemiach polskich do połowy XX w. Przegląd badań i problemów, red. P. Guzowski, C. Kuklo, Białystok 2014.
Literatura uzupełniająca:
Bardach J. , Zwyczajowe prawo małżeńskie ludności ruskiej Wielkiego Księstwa Litewskiego (XV – XVII w.), w: Bardach J., Studia z ustroju i prawa Wielkiego Księstwa Litewskiego XIV – XVII w., Warszawa 1970.
De Moor T., van Zanden J.L., Girl power: the European marriage pattern and labour markets in the North Sea region in the late medieval and early modern period, “The Economic History Review” 63(1), 2010, s. 1–33.
Koczerska M., Rodzina szlachecka w Polsce późnego średniowiecza, Warszawa 1975.
Kuchowicz Z., Człowiek polskiego baroku, Łódź 1992.
Laven M., Dziewice weneckie, Warszawa 2006.
Malinowska M., Porwania jako strategie matrymonialne w XVII – wiecznej Polsce i Francji, w: Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich XV– XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, red. C. Kuklo, Warszawa 2008, s. 75–90.
Sulej K., Mariaże magnackie w XVI–XVIII wieku na podstawie intercyz przedślubnych, „Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa”, t. 3, Warszawa 2011, s. 63–96.
Wiślicz T., Upodobanie: małżeństwo i związki nieformalne na wsi polskiej XVII-XVIII wieku, Warszawa 2012.
Wiślicz T., Z zagadnień obyczajowości seksualnej chłopów w Polsce XVI–XVIII w. Przyzwolenie i penalizacja, „Lud” 88, 2004.
Uwagi
W cyklu 2022:
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: