Praktyka/Laboratorium 2 - SP/SPP 350-HS2-2L2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia
Rok studiów/ semestr: II rok studiów drugiego stopnia - semestr trzeci (zimowy)
Wymagania wstępne: ukończone studia pierwszego stopnia na kierunku historia (student powinien być w trakcie realizacji bloku przedmiotów z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz mieć zrealizowany i zaliczony przedmiot praktyczny “Laboratorium2” odnoszący się do pracy nauczyciela historii w szkole podstawowej).
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz.
Metody dydaktyczne:
Prezentacja, opis, dyskusja, obserwacja.
Punkty ECTS: 1 pkt. (15+2+7,5+3+3 = 30,5 godz. : 25 = 1,22=1 pkt.)
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w laboratorium: 15 godz.
- udział konsultacjach (zakładamy, że w ciągu semestru student przynajmniej 2 razy skorzysta z konsultacji): 1 godz. x 2=2 godz.
- przygotowanie do zajęć: 5 x 1,5 godz.= 7,5 godz.
- przygotowanie pracy projektowej (scenariusza zajęć wraz z prezentacją multimedialną): 3 godz.
- przygotowanie prac pisemnych (sprawozdań, notatek z hospitacji): 3 godz.
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:
15+2=15 /: 25/ = 0,6 = 0,5 pkt. ECTS
- nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym:
15+2+7,5+3+3=30,5:25=1,22=1 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- W1 – student opisuje zadania dydaktyczne realizowane na lekcjach historii w szkole ponadpodstawowej;
- W2 – student charakteryzuje funkcjonowanie oraz organizację pracy szkoły ponadpodstawowej w zakresie realizowanej w niej edukacji historycznej;
- W3 – student wymienia przykłady dokumentacji działalności dydaktycznej w szkole ponadpodstawowej w zakresie nauczania historii;
- - U1 – student aktywnie obserwuje stosowane przez nauczyciela historii (a także innych studentów – uczestników laboratorium) metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej; wyciąga wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej;
- U2 – student pod kierunkiem nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia, i we współpracy z nauczycielem historii, planuje i przeprowadza lekcję historii;
- U3 – student analizuje pod kierunkiem nauczyciela akademickiego sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie zajęć laboratoryjnych.
- K1 – student jest gotów do skutecznego współdziałania z nauczycielem akademickim i nauczycielami historii w celu poszerzania swojej wiedzy w zakresie edukacji historycznej
Kryteria oceniania
1. Bieżąca ocena udziału studenta w dyskusji, stopień przygotowania studenta do zajęć.
2. Wykonanie prac pisemnych (sprawozdania, notatki z obserwacji, konspekt lekcji wraz z materiałami dydaktycznymi – także prezentacja multimedialna)
3. Poprawność przeprowadzenia lekcji oraz umiejętność jej omówienia.
4. Kontrola obecności studenta na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność).
5. Zaliczenie na ocenę pozytywną praktyki „Laboratorium2” na podstawie pozytywnych wyników wszystkich aktywności w pkt. 1-4.
Literatura
Podstawowa:
E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole – teoria i praktyka, Warszawa 2008.
A. Zielecki, Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.
M. Bieniek, Dydaktyka historii – wybrane zagadnienia, Olsztyn 2009.
Uzupełniająca:
E. Brudnik, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, t. 2, Kielce 2002.
D. Sterna, Ocenianie kształtujące, Warszawa 2016.
B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2008.
J. Wojdon, Programy komputerowe w nauczaniu historii, „WH” 2004, nr 2, s. 106–115.
Źródła w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2006.
- oraz inna wybrana literatura, dokumenty oświatowe, podręczniki, atlasy historyczne i strony WWW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: