Seminarium magisterskie cz.3 350-HS2-2MGR3
Uwieńczeniem studiów magisterskich jest przygotowanie pracy magisterskiej. Na niniejszym seminarium student przygotowuje pracę magisterską z zakresu historii starożytnej lub historii Bizancjum. Tematyka prac magisterskich może być zróżnicowana i obejmować zarówno zagadnienia z historii politycznej, jak i społecznej czy religijnej. Podstawowym kryterium jest oparcie pracy o analizę źródła lub źródeł z epoki (antycznych bądź bizantyńskich), z uwzględnieniem źródeł późniejszych odwołujących się do danych analizowanego problemu. Dlatego też w trakcie seminarium praca studenta koncentruje się na właściwej hermeneutyce źródła pisanego (z uwzględnieniem źródeł niepisanych), ale również zakłada pozyskanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliotecznych, umiejętności znajdowania literatury naukowej zarówno w tradycyjnej formie drukowanej, jak i w zasobach internetowych.
Kolejną umiejętnością, którą student udoskonala w trakcie seminarium jest właściwe przygotowanie pracy magisterskiej pod względem technicznym, a zatem umiejętne przygotowanie bibliografii i aparatu naukowego (przypisy).
W trakcie prac seminaryjnych poruszane są również zagadnienia związane z etyką zawodu historyka - uczciwość badawcza, zachowanie obiektywności, świadome unikanie powielania prac innych badaczy itd.
W trzecim semestrze seminarium praca studenta koncentruje się na uporządkowaniu materiały i pisaniu poszczególnych rozdziałów pracy magisterskiej.
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne
Rodzaj przedmiotu obowiązkowe
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia
Rok studiów/semestr II/ sem. zimowy
30 godzin seminarium, 4 punkty ECTS
W cyklu 2022:
Trzeci semestr seminarium magisterskiego wiąże się z zakończeniem kwerendy źródłowej i przejściem do pisania kolejnych rozdziałów pracy. |
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Rafał Kosiński
Cezary Kuklo
Karol Łopatecki
Joanna Sadowska
Jan Snopko
Wojciech Śleszyński
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG1 - absolwent w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych
KP7_WG4 - absolwent zna w pogłębionym stopniu zagadnienia historii powszechnej na poziomie zaawansowanym w zakresie przynajmniej jednej epoki historycznej związanej ze specjalizacją badawczą oraz dorobek historiografii w tym zakresie
KP7_WG6 - absolwent zna w pogłębionym stopniu metody krytyki, analizy i interpretacji różnorodnych źródeł, rozumiejąc ich przydatność w badaniach historycznych
KP7_WG7 - absolwent zna w pogłębionym stopniu metody i sposoby tłumaczenia tekstów dotyczących zagadnień historycznych przynajmniej z jednego języka obcego nowożytnego i tekstów źródłowych w języku właściwym dla badanej dziedziny
KP7_WG10 - absolwent zna w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresu metodologii historii
KP7_WK4 - absolwent zna dogłębnie zasady ochrony praw własności intelektualnej na potrzeby przygotowywanej pracy magisterskiej i innych projektów
KP7_UW1 - absolwent potrafi samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji
KP7_UW2 - absolwent potrafi formułować tematy badawcze; stosując metody i techniki badań w zakresie wybranej dziedziny historii oraz posługując się teoriami i paradygmatami badawczymi
KP7_UW3 - absolwent potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać dla potrzeb własnych badań teksty historiograficzne, teksty źródłowe oraz inne nośniki pamięci, przeprowadzając ich pogłębioną krytykę
KP7_UW6 - absolwent potrafi przygotować w języku ojczystym tekst naukowy (w tym pracę dyplomową) z aparatem krytycznym, poprawnie stosując różnorodne formy pisarstwa historycznego
KP7_UK3 - absolwent potrafi zaprezentować swój dorobek naukowy (m.in. na egzaminie magisterskim)
KP7_KK2 - absolwent jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych
KP7_KR2 - absolwent jest zdolny do ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych
Kryteria oceniania
ocenianie ciągłe
Literatura
J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2001
B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, wiele wydań.
W. Moszczeńska, Metodologii historii zarys krytyczny, Warszawa 1977
Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. E. Domańska, Poznań 2010
Pozostałe pozycje z literatury uzgadniają prowadzący ze studentami.
W cyklu 2022:
Literatura dopasowywana jest indywidualnie w zależności od tematu pracy magisterskiej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: