Religie świata 350-MS1-1RSW-22
Powstały w XVII wieku porządek międzynarodowy opierał się na założeniu, iż główny podmiot stosunków międzynarodowych stanowią suwerenne państwa, nawiązujące ze sobą relacje na gruncie poszanowania zasady suwerennej równości. W Europie, po okresie wojen religijnych uznano, że religia, wyznanie powinny być całkowicie poza sferą polityki międzynarodowej. Ugruntowało się przekonanie, że zagadnienia związane z religią stanowią swoistą mieszankę wybuchową, nad którą nigdy nie będzie można zapanować. Tymczasem współcześnie wyzwaniem stają się nie konflikty międzypaństwowe, a napięcia wewnętrzne, z udziałem tzw. „aktorów niepaństwowych”.
Przez większą część XX wieku religia była w zasadzie na marginesie życia publicznego, zwłaszcza polityki. Skąd zatem wzrost znaczenia religii w ostatnim czasie? W opinii amerykańskiego historyka religii Philipa Jenkinsa religia w XXI wieku „zastąpi ideologie jako zasadnicza siła budująca i niszcząca życie ludzkie, kierująca postawami wobec politycznej wolności, koncepcji państwa oraz oczywiście konfliktów i wojen”.
Profil studiów: ogólnoakademicki;
Studia dzienne;
Przedmiot obowiązkowy
Dziedzina: nauki społeczne; dyscyplina: stosunki międzynarodowe;
Rok studiów: I; semestr: zimowy;
Liczba godzin: 3 grupy x 15 h;
Forma prowadzenia zajęć: w sali. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, burza mózgów.
Punkty ECTS: 2;
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 7,5 x 2 h. 1 pkt ECTS
Udział w konsultacjach: 15 h. 0,5 pkt ECTS
Praca własna, przygotowanie do zajęć: 15 h. 0,5 pkt ECTS.
Konsultacje obywają się w poniedziałki przed i po zajęciach.
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG6 - główne ideologie i doktryny polityczne wybrane nurty filozoficzne, socjologiczne.
KP6_WK1 - podstawowe trendy przemian cywilizacyjnych w świecie.
KP6_UW1 - dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich kontekst historyczny.
KP6_UW2 - doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych.
KP6_KK3 - systematycznej obserwacji sytuacji międzynarodowej i aktualizowania uzyskanej wiedzy.
KP6_KO2 - funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne - test. Dopuszczenie do zaliczenia jest możliwe przy obecności studenta na co najmniej 80% odbytych zajęć. Forma i zakres zaliczenia nieobecności jest indywidualnie ustalany drogą konsultacji z prowadzącym.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Religia i polityka. Zarys problematyki, red. P. Burgoński, M. Gierycz, Warszawa 2014.
Literatura uzupełniająca:
S. Fel, M. Zdun, Judaizm i ekonomia. Związek judaizmu z życiem gospodarczym, „Zeszyty Naukowe KUL”, 2017, 60, s. 253-264;
J. Łapaj, Kultura czasu, kultura życia, czyli czym jest Szabat?, „Pisma Humanistyczne. Kultura. Oblicza. Konteksty. Transgresje”, 2015, 13, s. 235-262;
M. Drozdek, Demokracja chrześcijańska, „Człowiek w kulturze”, 2008, 20, s. 67-83;
J. Kopania, Nieosiągalna jedność, czyli dwa wzorce ekumenizmu, „Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein – Fenomen Dobra”, 2015, 13/14, s. 389-412;
A. Kuriata, K. Sadowa, Podstawy ideologiczne islamu- filary wiary. Zarys tematyki, „Acta Erasmina”, 2015, 9, s. 183-202;
K. Kościelniak, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, cz. 2, Hinduizm, Kraków 2015, s. 148-208;
M. Górny, Sikhijska droga do wolności – historia niepodległego Khalistanu, „Refleksje. Pismo naukowe studentów i doktorantów WNPiD UAM”, 2020, 21, s. 25-38;
P. Kłodkowski, Fenomen polityzacji buddyzmu w XXI wieku. Buddyzm jako narzędzie budowania ideowej tożsamości narodu w Birmie (Mjanma) i na Sri Lance oraz realizowania polityki zagranicznej w kontekście współzawodnictwa indyjsko-chińskiego w Azji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studia Religiologica”, 2017, 50, s. 25-51;
S. Nowosad, Społeczne implikacje etyki buddyjskiej, „Studia Oecumenica”, 2019, 19, s. 349-366;
P. Klityńska, Myśl Konfucjusza, „Acta Erasmina”, 2016, 13, s. 73-85.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: