Wstęp do prawa 350-MS1-1WDP-22
Profil studiów ogólnoakademicki, praktyczny
Forma studiów stacjonarne,
Rodzaj przedmiotu obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia
Rok studiów/semestr I rok, I stopnia, semestr zimowy.
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) wiedza z zakresu WOS nauczanego w szkole średniej.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć konwersatorium 30 h.
Metody dydaktyczne Zajęcia prowadzone w formie dyskusji, której podstawą jest zalecony materiał, z wykorzystaniem wybranych aktów prawnych, orzeczeń sądów, prezentacji multimedialnej, Internetu. Analiza fikcyjnych przypadków pod kierunkiem prowadzącego. Praca w grupach.
Punkty ECTS 3,00.
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w zajęciach 30h
Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć – 30h
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h (Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta)
Realizacja zadań projektowych -
Przygotowanie do zaliczenia - 13 h
Udział w zaliczeniu (zaliczenie w ramach godzin przedmiotu)
Wskaźniki ilościowe (nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony – 32 h tj. 1,3 pkt. ECTS
nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 43 h tj. 1,7 pkt. ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie lektura monograficzna | W cyklu 2022: lektura monograficzna mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
KP6_WG1; KP6_WG3; KP6_WG7; KP6_UW5; KP6_UK2; KP6_UO2; KP6_KK2;
Ma podstawową wiedzę o najważniejszych przepisach i normach prawnych, ich powstawaniu, funkcjonowaniu, obowiązywaniu oraz o podmiotach stanowiących prawo, organach i instytucjach stosujących prawo, głównie w wymiarze krajowym oraz Unii Europejskiej. Poznaje zasady ogólne obecne w prawie, systemy prawa oraz wybrane teorie z zakresu prawa także w ujęciu historycznym. Posługuje się kluczowymi terminami oraz nazwami instytucji charakterystycznymi dla obowiązującego prawa. Podejmuje merytoryczną dyskusję i przedstawia swoje opinie w odniesieniu do omawianych przypadków, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Wykonuje zadania w grupie na zasadzie współdziałania przyjmując w niej różne role. Stara się rozwiązywać poddawane dyskusji problemy w oparciu o podstawy naukowe.
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć student za swój aktywny udział w zajęciach może uzyskać jeden „+” lub w przypadku mniejszej aktywności część plusa (1/8, 1/4, 1/2, 3/4). Każdy plus jest uznawany za jeden punkt i wliczany do punktacji końcowej. Maksymalna ilość punktów, jaką można uzyskać w związku z bardzo aktywnym udziałem w zajęciach to jest 14 punktów. Łączna suma punktów uzyskanych z testu oraz w trakcie zajęć daje wynik, który jest podstawą do naliczenia oceny końcowej. W teście przeprowadzanym na ostatnich zajęciach znajdują się pytania zamknięte (20 pytań) oraz otwarte (10 pytań), w sumie 30 pytań. W pytaniach zamkniętych mogą występować dwie poprawne odpowiedzi lub jedna poprawna odpowiedź. Zakreślenie popranych/ej odpowiedzi skutkuje otrzymaniem jednego punktu. Niewybranie poprawnych/ej odpowiedzi skutkuje nieprzyznaniem punktu (zaznaczenie niepoprawnej odpowiedzi lub poprawnej z niepoprawną). Wybranie tylko jednej z dwóch poprawnych odpowiedzi skutkuje przyznaniem 0,5 pkt. W przypadku pytań otwartych można otrzymać za podanie poprawnej odpowiedzi jeden punkt.
Z uwagi na to, że na ocenę końcową składa się zarówno aktywność, jak i punktacja otrzymana na teście, punktacja jest następująca: 20 pkt.- 3,0; 23 pkt.- 3,5, 26 pkt.- 4,0; 28 pkt. - 4,5; 30 pkt.- 5,0. Osoby, które bardzo dobrze napiszą test oraz będą bardzo aktywne na zajęciach mogą uzyskać więcej punktów niż 30.
Na zajęciach można bez usprawiedliwienia opuścić dwa spotkania, pozostałe nieobecności, jeżeli nie zostaną odpracowane skutkować będą odliczeniem od wyniku testu po dwa punkty za każdą nieobecność. Nie dotyczy to osób z IOSem.
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2007 i następne.
Rozdziały: Przestrzeganie prawa; Funkcje prawa [w:] A. Redelbach, S. Wronkowska, Z. Ziembiński, Zarys Teorii państwa i prawa, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1992.
Rozdział: Źródła prawa Unii Europejskiej [w:] M. Magdalena Kenig-Witkowska (red.), Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, C.H. Beck, Warszawa 2011 i lata następne.
Literatura uzupełniająca (dostarcza prowadzący):
R. Społeczeństwo, państwo, prawo: Stosowanie prawa; Prawo wewnątrzpaństwowe a prawo międzynarodowe publiczne i prawo Unii Europejskiej [w:] A. Jamróz (red.), Wstęp do nauk prawnych, Temida2, Białystok 1996 i lata następne.
R. System prawa, [w:] T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2003 i następne.
Wybrane przepisy z wybranych aktów prawnych mające ilustrować omawiane zagadnienia:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
Ustawa Kodeks Karny z dnia 6 czerwca 1997 roku (Dz. U. nr 88, poz. 533 z późn. zm.)
Ustawa Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 roku (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: