Amerykańskie soft-power 350-MS1-2ASP
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia
Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny, status przedmiotu - MK_6 Amerykanistyczny
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe
Rok studiów / semestr: II rok studiów, semestr letni (II)
Wymagania wstępne:
Historia Stanów Zjednoczonych; Polityka zagraniczna Stanów Zjednoczonych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin (konwersatorium)
Metody dydaktyczne: praca w grupach, studium przypadku, dyskusja, burza mózgów, gry symulacyjne, prezentacje multimedialne
Punkty ECTS: 3 pkt.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: udział w zajęciach: 30 h, studiowanie literatury do zajęć: 25 h, przygotowanie do zaliczenia: 16 h, Udział w konsultacjach: 2h, Udział w zaliczeniu: 2h. Razem: 75 h- 3 pkt ECTS
Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta.
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
W cyklu 2022:
Profil studiów: Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Efekty kształcenia
- Student zna podstawowe instytucje realizujące politykę zagraniczną USA (KP6_WG2)
- Student ma podstawową wiedzę na temat polityki zagranicznej USA (KP6_WG3)
- Student ma podstawową wiedzę z zakresu historii USA (KP6_WG5)
- Student zna źródła więzi o charakterze ekonomicznym, etnicznym, kulturowym i politycznym i ich znaczenie w stosunkach międzynarodowych (KP6_WG6)
- Student zna podstawowe trendy przemian cywilizacyjnych w świecie (KP6_WK1)
- Student zna podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne warunkujące stosunki międzynarodowe oraz ich podłoże historyczne (KP6_WK3)
- Student zna kontekst historyczny i narzędzia realizacji polityki zagranicznej USA (KP6_WK4)
- Student potrafi dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich źródła historyczne (KP6_UW1)
- Student potrafi umieścić problemy międzynarodowe w kontekście historycznym (KP6_UW2)
- Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i syntetyzować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (KP6_UW3)
- Student potrafi doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych (KP6_UW4)
- Student potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać odpowiednie systemy informatyczne (KP6_UK1)
- Student potrafi przygotować pracę pisemną (w tym także dyplomową) z zakresu stosunków międzynarodowych, przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych (KP6_UO1)
- Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różnej role (KP6_UO2)
- Student potrafi krytycznie formułować opinie na temat podstawowych kwestii z zakresu polityki zagranicznej USA (KP6_KK1)
- Student ma szacunek do wiedzy opartej na podstawach naukowych (KP6_KK2)
- Student ma nawyk śledzenia na bieżąco sytuacji międzynarodowej i aktualizowania uzyskanej wiedzy (KP6_KK3)
- Student potrafi funkcjonować w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji (KP6_KR2)
- Student potrafi szanować różne punkty widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym (KP6_KR3)
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Zaliczenie na ocenę – test.
Progi punktowe:
bardzo dobry 5 (co najmniej 91%)
dobry plus 4,5 (co najmniej 81%)
dobry 4 (co najmniej 71%)
dostateczny plus 3,5 (co najmniej 61%)
dostateczny 3 (co najmniej 51%)
Literatura
Literatura podstawowa:
• P. Frankowski, Hegemonia Stanów Zjednoczonych Ameryki w warunkach turbulencji, Toruń 2006.
• J. Nye, Soft Power: Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, Warszawa 2007.
• T. Pugacewicz, Teorie polityki zagranicznej. Perspektywa amerykańskiej analizy polityki zagranicznej, Kraków 2017.
• E. Waśko-Owsiejczuk, Koncepcja bezpieczeństwa USA w: R. Zięba (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku, Warszawa 2018, s. 93-112.
• E. Waśko-Owsiejczuk, Hard power versus soft power – zmiana polityki zagranicznej USA z ofensywnej na defensywną za rządów Baracka Obamy, “Annales UMCS Sectio: K Politologia", 2017, vol. XXIV, nr 2, s. 29-46.
• E. Waśko-Owsiejczuk, Promowanie demokracji w polityce zagranicznej USA wobec Iraku. Agenda ‒ Instrumenty ‒ Wyzwania, Warszawa 2022, ss. 442.
• J. Zając, Środki i metody oddziaływania USA w bliskowschodnim procesie pokojowym (1991-2000), Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca:
• S. Amin, Wirus liberalizmu: permanentna wojna i amerykanizacja świata, Warszawa 2007.
• A. Brzozowska-Krajka, Etnokultura w diasporze, między regionalizmem a amerykanizacją, Lublin 2012.
• K. Czornik K., Ewolucja pozycji międzynarodowej USA w okresie pozimnowojennym, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis 2018”, T. 21, s. 59-88.
• J.A. Daszyńska, Narodziny tradycji. Symbole amerykańskiej demokracji, Łódź 2010.
• P. Laidler, A. Mania, Amerykańska demokracja w XXI wieku, Kraków 2006.
• A. Mania, P. Laidler, Ł.Wordliczek (eds.), U.S. Foreign Policy: Theory, Mechanisms, Practice, Krakow 2007.
• G. Ritzer, Macdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997.
• G. Soros, Bańka amerykańskiej supremacji, Kraków 2004.
• J. Szymkowska-Bartyzel, Amerykański mit polski konsument czyli reklamowe oblicza Ameryki, Kraków 2006.
• E. Waśko-Owsiejczuk, American Historical Sources from 1945 to 2016, Oświęcim 2017.
• E. Waśko-Owsiejczuk, Polityka bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych Ameryki w latach 2001-2009, Kraków 2014.
• J. Zając (red.), Polityka zagraniczna USA po zimnej wojnie, Toruń 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: