System polityczny USA 350-MS1-2SPU
Szczegółowy program zajęć:
1. Cechy systemu prezydenckiego
2. Podstawy amerykańskiej demokracji
3. System federalny
4. Źródła prawa amerykańskiego
5. Symbole amerykańskiej demokracji
6. Amerykańska wyjątkowość
7. Władza wykonawcza
8. Władza ustawodawcza
9. System prawny
10. System wyborczy
11. Partie polityczne
12. Prawa i swobody obywatelskie
13. Czwarta władza
W cyklu 2022:
Szczegółowy program zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu Student:
-zna podstawowe instytucje polityczno-prawne USA;
-ma podstawową wiedzę na temat pozycji USA w systemie międzynarodowym;
- zna źródła więzi o charakterze ekonomicznym, etnicznym, kulturowym i politycznym i ich znaczenie w stosunkach międzynarodowych;
- zna podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne warunkujące stosunki międzynarodowe oraz ich podłoże historyczne;
- rozumie kontekst historyczny i narzędzia realizacji polityki zagranicznej;
- dostrzega problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich źródła historyczne;
- potrafi umieścić problemy międzynarodowe w kontekście historycznym;
- potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i syntetyzować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł;
- potrafi doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych;
-potrafi analizować i porównywać systemy polityczne;
-potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać odpowiednie systemy informatyczne;
- potrafi przygotować pracę pisemną (w tym także dyplomową) z zakresu stosunków międzynarodowych, przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych;
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różnej role;
- potrafi krytycznie formułować sądy na temat podstawowych kwestii politycznych, kulturowych, ekonomicznych i prawnych na płaszczyźnie międzynarodowej, uwzględniając także ich historyczny kontekst;
- ma szacunek do wiedzy opartej na podstawach naukowych;
- ma nawyk śledzenia na bieżąco sytuacji międzynarodowej i aktualizowania uzyskanej wiedzy.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
praca w grupach, projekty indywidualne, sace study, dyskusja, burza mózgów, gry symulacyjne, prezentacje multimedialne.
Formy zaliczenia przedmiotu:
Ćwiczenia – zaliczenie na ocenę (kolokwium pisemne (70%), przygotowanie referatu na wybrany temat z zakresu systemu politycznego USA (20%) oraz aktywność w trakcie zajęć (10%)
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. I. Kraśnicka, A. Ludwikowska, Wprowadzenie do systemu prawa Stanów Zjednoczonych, Toruń 2012.
2. P. Laidler, Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przewodnik, Kraków 2008.
3. P. Laidler, A. Mania, Amerykańska demokracja w XXI wieku, Kraków 2006.
5. R. Tokarczyk, Prawo amerykańskie, wyd. 10, Warszawa 2009.
6. E. Waśko-Owsiejczuk, American Historical Sources from 1945 to 2016, Oświęcim 2017.
7. Wordliczek Ł., Kształtowanie się uprawnień prezydenta USA w polityce zagranicznej, Kraków 2003.
Literatura uzupełniająca:
• C. Berkin, Doniosłe rozstrzygnięcie. Tworzenie amerykańskiej Konstytucji, Warszawa 2005.
• J.A. Daszyńska, Narodziny tradycji. Symbole amerykańskiej demokracji, Łódź 2010.
• S. Gebert, Kongres Stanów Zjednoczonych Ameryki, Warszawa 1981.
• P. Laidler, Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych Ameryki: od prawa do polityki, Kraków 2011.
• P. Laidler, M. Turek, Cena demokracji. Finansowanie federalnych kampanii wyborczych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Warszawa 2017.
• T. Langer, Stany w USA. Instytucje-praktyka-doktryna, Warszawa 1988.
• A.M. Ludwikowska, R.R. Ludwikowski, Sądy w Stanach Zjednoczonych. Struktura i jurysdykcja, Toruń 2008.
• R. Ludwikowski, A. Ludwikowska, Wybory prezydenckie w USA na tle porównawczym, Warszawa 2009.
• M. Matyasik, Realizacja wolności wypowiedzi na podstawie przepisów i praktyki w USA, Kraków 2011.
• A. Pułło, System konstytucyjny Stanów Zjednoczonych, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: