Amerykańskie soft-power 350-MS1-3ASP
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia
Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny, status przedmiotu - MK_6 Amerykanistyczny
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe
Rok studiów / semestr: III rok studiów, semestr letni (II)
Wymagania wstępne:
Historia Stanów Zjednoczonych; Polityka zagraniczna Stanów Zjednoczonych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin (konwersatorium)
Metody dydaktyczne: praca w grupach, studium przypadku, dyskusja, burza mózgów, gry symulacyjne, prezentacje multimedialne
Punkty ECTS: 3 pkt.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: udział w zajęciach: 30 h, studiowanie literatury do zajęć: 25 h, przygotowanie do zaliczenia: 16 h, Udział w konsultacjach: 2h, Udział w zaliczeniu: 2h. Razem: 75 h- 3 pkt ECTS
Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta.
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Efekty kształcenia
- Student zna podstawowe instytucje realizujące politykę zagraniczną USA (KP6_WG2)
- Student ma podstawową wiedzę na temat polityki zagranicznej USA (KP6_WG3)
- Student ma podstawową wiedzę z zakresu historii USA (KP6_WG5)
- Student zna źródła więzi o charakterze ekonomicznym, etnicznym, kulturowym i politycznym i ich znaczenie w stosunkach międzynarodowych (KP6_WG6)
- Student zna podstawowe trendy przemian cywilizacyjnych w świecie (KP6_WK1)
- Student zna podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne warunkujące stosunki międzynarodowe oraz ich podłoże historyczne (KP6_WK3)
- Student zna kontekst historyczny i narzędzia realizacji polityki zagranicznej USA (KP6_WK4)
- Student potrafi dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich źródła historyczne (KP6_UW1)
- Student potrafi umieścić problemy międzynarodowe w kontekście historycznym (KP6_UW2)
- Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i syntetyzować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (KP6_UW3)
- Student potrafi doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych (KP6_UW4)
- Student potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać odpowiednie systemy informatyczne (KP6_UK1)
- Student potrafi przygotować pracę pisemną (w tym także dyplomową) z zakresu stosunków międzynarodowych, przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych (KP6_UO1)
- Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różnej role (KP6_UO2)
- Student potrafi krytycznie formułować opinie na temat podstawowych kwestii z zakresu polityki zagranicznej USA (KP6_KK1)
- Student ma szacunek do wiedzy opartej na podstawach naukowych (KP6_KK2)
- Student ma nawyk śledzenia na bieżąco sytuacji międzynarodowej i aktualizowania uzyskanej wiedzy (KP6_KK3)
- Student potrafi funkcjonować w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji (KP6_KR2)
- Student potrafi szanować różne punkty widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym (KP6_KR3)
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Zaliczenie na ocenę – test.
Progi punktowe:
bardzo dobry 5 (co najmniej 91%)
dobry plus 4,5 (co najmniej 81%)
dobry 4 (co najmniej 71%)
dostateczny plus 3,5 (co najmniej 61%)
dostateczny 3 (co najmniej 51%)
Literatura
Literatura podstawowa:
• P. Frankowski, Hegemonia Stanów Zjednoczonych Ameryki w warunkach turbulencji, Toruń 2006.
• J. Nye, Soft Power: Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, Warszawa 2007.
• T. Pugacewicz, Teorie polityki zagranicznej. Perspektywa amerykańskiej analizy polityki zagranicznej, Kraków 2017.
• E. Waśko-Owsiejczuk, Koncepcja bezpieczeństwa USA w: R. Zięba (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku, Warszawa 2018, s. 93-112.
• E. Waśko-Owsiejczuk, Hard power versus soft power – zmiana polityki zagranicznej USA z ofensywnej na defensywną za rządów Baracka Obamy, “Annales UMCS Sectio: K Politologia", 2017, vol. XXIV, nr 2, s. 29-46.
• E. Waśko-Owsiejczuk, Promowanie demokracji w polityce zagranicznej USA wobec Iraku. Agenda ‒ Instrumenty ‒ Wyzwania, Warszawa 2022, ss. 442.
• J. Zając, Środki i metody oddziaływania USA w bliskowschodnim procesie pokojowym (1991-2000), Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca:
• S. Amin, Wirus liberalizmu: permanentna wojna i amerykanizacja świata, Warszawa 2007.
• A. Brzozowska-Krajka, Etnokultura w diasporze, między regionalizmem a amerykanizacją, Lublin 2012.
• K. Czornik K., Ewolucja pozycji międzynarodowej USA w okresie pozimnowojennym, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis 2018”, T. 21, s. 59-88.
• J.A. Daszyńska, Narodziny tradycji. Symbole amerykańskiej demokracji, Łódź 2010.
• P. Laidler, A. Mania, Amerykańska demokracja w XXI wieku, Kraków 2006.
• A. Mania, P. Laidler, Ł.Wordliczek (eds.), U.S. Foreign Policy: Theory, Mechanisms, Practice, Krakow 2007.
• G. Ritzer, Macdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997.
• G. Soros, Bańka amerykańskiej supremacji, Kraków 2004.
• J. Szymkowska-Bartyzel, Amerykański mit polski konsument czyli reklamowe oblicza Ameryki, Kraków 2006.
• E. Waśko-Owsiejczuk, American Historical Sources from 1945 to 2016, Oświęcim 2017.
• E. Waśko-Owsiejczuk, Polityka bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych Ameryki w latach 2001-2009, Kraków 2014.
• J. Zając (red.), Polityka zagraniczna USA po zimnej wojnie, Toruń 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: