Najnowsza historia wschodnich sąsiadów Polski (Rosji, Litwy, Białorusi, Ukrainy) 350-MS1-3NHW
Przedmiotem badań jest polityka wobec Rosji, Ukrainy i Białorusi w latach 1989–2023. Obejmują one analizę wielostronnych relacji dyplomatycznych i politycznych, gospodarczych i militarnych. Uwarunkowania historyczne, narodowościowe i ustrojowo-prawne przedstawione zostały jako tło lub uzupełnienie procesu przyczynowo skutkowego. Próby kształtowania pierwszych koncepcji polityki wschodniej UE i NARO wobec Rosji, Ukrainy i Białorusi obarczone były zaszłościami z czasów ZSRR. Prowadzenie polityki zagranicznej wobec wschodnich sąsiadów wymagało ze strony UE i NATO budowy na nowo stosunków z Rosją, Białorusią i Ukrainą. Zasadnicza zmiana tych relacji nastąpiła po 2014 roku, kiedy Rosja podjęła ekspansję wobec Ukrainy a wcześniej wobec Gruzji. Politykę wokół Rosji należy rozpatrywać w szerszym międzynarodowym kontekście z uwzględnieniem polityki Chin, Indii, krajów należących do grupy BIKS
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- podstawowe instytucje i organizacje będące uczestnikami relacji międzynarodowych oraz ich historię;
- ma podstawową wiedzę na temat stosunków międzynarodowych na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i kulturalnej oraz ich historycznych uwarunkowań;
- ma podstawową wiedzę z zakresu historii stosunków międzynarodowych;
- ma podstawową wiedzę z zakresu historii współczesnej;
- źródła więzi o charakterze ekonomicznym, etnicznym, kulturowym i politycznym i ich znaczenie w stosunkach międzynarodowych;
- podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne warunkujące stosunki międzynarodowe oraz ich podłoże historyczne.
Absolwent potrafi:
- dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich źródła historyczne;
- umieścić problemy międzynarodowe w kontekście historycznym;
- wyszukiwać, selekcjonować, analizować i syntetyzować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł;
- doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych;
- interpretować krajowe i międzynarodowe wydarzenia, odwołując się do wiedzy teoretycznej i uwarunkowań historycznych;
- na podstawie wiedzy historycznej prognozować rozwój sytuacji międzynarodowej;
- analizować aktualną sytuację międzynarodową w poszczególnych regionach świata, z uwzględnieniem kontekstu historycznego;
- na podstawie wiedzy historycznej ocenić konsekwencje aktualnych wydarzeń międzynarodowych;
- przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać odpowiednie systemy informatyczne;
- komunikować się w jednym języku wschodnioeuropejskim na poziomie A2 ESOKJ;
- przygotować pracę pisemną (w tym także dyplomową) z zakresu stosunków międzynarodowych, przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych;
- współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różnej role;
- samodzielnie zdobywać i utrwalać wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji.
Absolwent jest gotów do:
- krytycznego formułowania sądów na temat podstawowych kwestii politycznych, kulturowych, ekonomicznych i prawnych na płaszczyźnie międzynarodowej, uwzględniając także ich historyczny kontekst;
- pracy w dziedzinie obszaru zainteresowań, stosując się do zasad etycznych;
- funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji;
- uznawania i szanowania różnic punktów widzenia determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym.
Absolwent:
- ma szacunek do wiedzy opartej na podstawach naukowych;
- docenia rolę wiedzy uzyskanej w dziedzinie obszaru zainteresowań dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym;
- docenia, szanuje i jest gotów promować dziedzictwo historyczno-kulturowe swojego regionu, Polski i Europy.
Kryteria oceniania
Formy i metody nauczania: ćwiczenia, z elementami prezentacji wizualnej; praca projektowa
Metody dydaktyczne: metoda podająca - wykład, analiza tekstów
Punkty ECTS: 6 pkt.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 15 godz.
Udział w konsultacjach: 2 godz.
Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 23 godz.
Razem: 75 godz. (3 pkt)Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 16 godz. (1,2 pkt)
o charakterze praktycznym 23 godz. (1,8 pkt)
Literatura
Śukowski A. (red.), Polska wobec Obwodu Kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej, Olsztyn 2004.
Stępień-Kuczyńska A., JałmuŜna J. (red.), Dialog europejski Zachód – Wschód. Polityka – Gospodarka – Społeczeństwo, Toruń 2006.
Strzelczyk J., Ucieczka ze Wschodu. Rosja w polskiej polityce 1989–1993, Warszawa 2002.
Magdziak-Miszewska A. (red.), Polska – Rosja. Strategiczne sprzeczności i możliwości, Warszawa 1998.
Dobroczyński M., Lipiec-Zajchowska M. (red.), Wschód jako partner Unii Europejskiej, Warszawa 2005.
Dobroczyński M., Marszałek-Kawa J. (red.), Skomplikowane stosunki Polaków i Rosjan, Toruń 2005.
Albin B.J., Baluk W. (red.), Europa Wschodnia. Dekada transformacji. Rosja, Wrocław 2003.
A. Mironowicz, Państwo i Cerkiew prawosławna w Rosji, [w:] Obrazy Rosji i Rosjan w Polsce XIX-XXI wieku. Opinia publiczna. Stosunki polsko-rosyjskie. Pamięć historyczna, red. E. Kirwiel, E. Maj i E. Podgajna, Lublin 2012, s. 71-86.
A. Mironowicz, Cerkiew prawosławna w dziejach Rosji, [w:] Wprowadzenie do Studiów Wschodnioeuropejskich, t. III. Rosja, red. A. Mironowicz, Lublin 2013, s. 87-128.
A. Mironowicz, Wstęp, [w:] Wprowadzenie do Studiów Wschodnioeuropejskich, t. III. Rosja, red. A. Mironowicz, Lublin 2013, s. 11-13.
W cyklu 2022:
Najnowsza historia wschodnich sąsiadów Polski (Białoruś) - zajęcia prowadzone przez prof. W. Śleszyńskiego Literatura pomocnicza: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: