Procesy demograficzne we współczesnym świecie 350-MS1-3PDE
Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi studentów na różnorodne procesy demograficzne zachodzące we współczesnym świecie. Obok odniesień do zjawisk dostrzegalnych w Polsce i Europie, wiele uwagi poświęcone tu będzie innym, czasem całkiem odległym społeczeństwo i ich specyfice. Generalne teorie demograficzne opisujące globalne procesy będą tu więc umieszczane w lokalnych kontekstach, a obok dostrzegania podobieństw między społeczeństwami dyskutowane też będą polityczne, ekonomiczne i kulturowe różnice w reakcjach na zjawiska takie jak migracje czy starzenie się ludności. Wiele uwagi poświęcone też zostanie potencjalnemu wpływowi polityk publicznych na procesy demograficzne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnicy zajęć poznają terminologię i metody badawcze wykorzystywane w demografii – KP6_WG1
Uczestnicy zajęć zdobywają wiedzę na temat procesów demograficznych zachodzących we współczesnym świecie oraz wskazać na ich prawdopodobne konsekwencje – KP6_WG3, KP6_WK1, KP6_WK2,
Uczestnicy zajęć potrafią opisać ich kulturowe, ekonomiczne i polityczne uwarunkowania obserwowanych procesów demograficznych – KP6_WG6, KP6_WK3
Uczestnicy zajęć potrafią gromadzić ogólnodostępne dane demograficzne oraz poddawać je podstawowej analizie statystycznej – KP6_UW11, KP6_UU1
Uczestnicy zajęć potrafią dostrzegać trudności związane z procesem gromadzenia danych przez instytucje publiczne oraz etycznymi ograniczeniami badań naukowych – KP6_KK2, KP6_KR1
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu opiera się na zaliczeniu pisemnym. Na zaliczeniu piszący otrzymają listę czterech pytań, z których odpowiedzieć trzeba na jedno w celu otrzymania oceny dostatecznej, na dwa w celu otrzymania dobrej i trzech na ocenę bardzo dobrą. Pytania będą otwarte i miały formę wykresu (np. piramidy populacji) lu fragmentu tabeli (np. z danymi o zaludnieniu gospodarstw), do których dołączona będzie prośba o wyjaśnienie jakie zjawiska można na nich dostrzec. Każde z pytań odnosić się będzie do zagadnień poruszanych podczas zajęć.
Wysoka aktywność podczas zajęć skutkować może podniesieniem oceny o jeden stopień.
Literatura
Ponieważ tematyka zajęć dotyczy zjawisko trwających obecnie i czasem dopiero od niedawna budzących zainteresowanie badaczy, na podstawową literaturę przedmiotu składać się będą w większym stopniu artykuły z czasopism naukowych niż monografie lub podręczniki. Znaczna część z tych prac będzie też obcojęzyczna, bo polscy badacze na wiele z tych tematów napisali dotąd niewiele, często tylko powtarzając spostrzeżenia innych, zagranicznych badaczy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: