Zarys najnowszej historii Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej 350-MS2-1ZNHW-22
Po zakończeniu zajęć student powinien potrafić wymienić i wskazać państwa leżące na obszarze MENA. Posiadać podstawową wiedzę na temat ich dziejów od XIX wieku do współczesności. Powinien znać wpływ skutków kolonializmu na obszarze MENA na współczesną politykę i sytuację wewnętrzną państw. Powinien orientować się w skutkach gry mocarstw w okresie zimnowojennym na aktualną sytuację polityczną regionu.
Student powinien wiedzieć, jakie przemiany zaszły w najważniejszych państwach regionu na przełomie XX i XXI wieku. Jak wygląda współczesna scena polityczna w tych państwach, dlaczego trwają konflikty w Syrii, Iraku, Libii i Jemenie. Jakie były przyczyny powstania i ekspansji Państwa Islamskiego.
Powinien rozumieć i analizować informacje płynące z mediów, dotyczące obszaru MENA oraz umieć je zweryfikować w niezależnych źródłach.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach – 30h Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć – 25h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 1h Realizacja zadań projektowych - 0h Przygotowanie do egzaminu – 20h i obecność na nim – 1h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Posiada podstawowe wiadomości na temat obszaru MENA.
2. Posiada podstawowe wiadomości na temat historii i aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej i społecznej krajów MENA
3. Rozróżnia grupy społeczne i religijne działające w poszczególnych państwach MENA, potrafi wskazać przyczyny konfliktów politycznych, gospodarczych i społecznych.
Umiejętności:
1. Potrafi analizować sytuację w krajach islamskich oraz krytycznie oceniać ukazujące się w mediach informacje dotyczące krajów muzułmańskich
2. Potrafi wskazać na historyczne przyczyny wpływające na aktualną sytuację panującą na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej.
3. Potrafi wskazać zależności geopolityczne w regionie MENA.
Kompetencje społeczne:
1. Wykazuje zdolność do formułowania sądów na temat podstawowych kwestii politycznych i kulturowych regionu MENA korzystając z posiadanej wiedzy historycznej.
2. Potrafi na bieżąco analizować informacje i weryfikować je w różnych źródłach.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uczestnictwo w co najmniej 75% zajęć. Zaliczenie odbywa się w formie egzaminu ustnego w oparciu o notatki, literaturę przedmiotu oraz materiały i prezentacje multimedialne z zajęć. Opuszczenie 50% zajęć oznacza definitywne skreślenie z listy bez możliwości zaliczenia przedmiotu.
Formy oceny pracy studenta:
• udział w zajęciach – 60% oceny końcowej
• egzamin ustny – 40% oceny końcowej
W przypadku zajęć online lub mieszanych warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w co najmniej 75% spotkań w trybie hybrydowym lub zdalnym na platformie. Zaliczenie odbywa się na podstawie obecności, aktywności w czasie zajęć oraz rozwiązywania zadanych prac.
Formy oceny pracy studenta:
• udział w zajęciach – 60% oceny końcowej
• praca pisemna na zadany temat – 40% oceny końcowej
Literatura
Bruno Callies de Salies, Kraje Maghrebu. Historia, polityka, społeczeństwo, Dialog, Warszawa 2012;
Zarys dziejów Afryki i Azji. Historia konfliktów 1869-2000, red. A. Bartnicki, KiW, Warszawa 2000;
J. Zdanowski, Historia Arabii Wschodniej, Ossolineum, Warszawa 2008;
Sz. Niedziela, Konflikty i napięcia w świecie arabskim, Dialog, Warszawa 2012;
A. Hourani, Historia Arabów, Gdańsk 2002;
B. Lewis, Muzułmański Bliski Wschód, Gdańsk 2003;
F. Halliday, Bliski Wschód w stosunkach międzynarodowych. Władza, polityka, ideologia, Kraków 2009;
W. Dobrzycki, Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych 1815-1945, Warszawa 1996;
W. Grabowski, Fundamentalizm muzułmański na Bliskim Wschodzie, Gdańsk 2013;
K. Górak-Sosnowska, Świat arabski wobec globalizacji, Difin, Warszawa 2007;
J. Armbruster, Arabska wiosna. Rewolucja w świecie islamskim, Wydawnictwo Dolnośląskie, 2011;
P. Curtin, S. Feierman, L. Thompson, J. Vansina, Historia Afryki, Gdańsk 2003;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: