Równania różniczkowe zwyczajne 360-FS1-2RR
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Przedmiot obowiązkowy
Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych; dyscyplina: Matematyka
Rok studiów: 2, semestr: 4
Prerekwizyty: Analiza matematyczna, Algebra liniowa
wykład 30 godz. ćwiczenia 30 godz.
Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, konsultacje, praca nad literaturą, rozwiązywanie zadań domowych, dyskusje w grupach problemowych.
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach15x2h = 30h
udział w ćwiczeniach 7x4h + 2h(instruktażu) = 30h
przygotowanie do zajęć 7x3h = 21h
dokończenie rozwiązywania zadań rozpoczętych na ćwiczeniach i opracowanie w domu notatek po odbytych zajęciach (wykładach, ćwiczeniach) 7x2h = 14h
udział w konsultacjach 5x2h = 10h
przygotowanie do egzaminu i udział w nim 15h + 4h = 19h
Wskaźniki ilościowe
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 74 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w ramach realizacji przedmiotu:
Zna podstawowe pojęcia teorii równań różniczkowych zwyczajnych i rozumie interpretację geometryczną równania różniczkowego.KA6_WG05, KA6_WK01,
Umie rozwiązywać elementarne równania różniczkowe zwyczajne z wykorzystaniem właściwych metod analitycznych.KA6_WG02, KA6_UW06, KA6_UW11, KA6_UW12, KA6_UK01,
Zna podstawowe twierdzenia o istnieniu i jednoznaczności i umie badać istnienie rozwiązania zagadnienia początkowego. KA6_WG01, KA6_WG03, KA6_UU01, KA6_KK01,
Kryteria oceniania
Ćwiczenia
1.Przewidziane są następujące prace pisemne: kolokwia, kartkówki, prace domowe. Prowadzący wyznacza dwa terminy każdego z kolokwiów, przy czym drugi termin jest terminem poprawkowym.
2.Uzyskanie przez studenta 3 lub więcej nieusprawiedliwionych nieobecności stanowi podstawę do niezaliczenia ćwiczeń.
3. Ocenę końcową stanowią punkty zdobyte na kolokwiach, kartkówkach i pracach domowych. Oceny końcowe wystawiane są zgodnie z następującym kryterium:
• 100%-91%- bardzo dobry
• 81%-90% – dobry plus
• 71%-80% – dobry
• 61%-70% – dostateczny plus
• 51%-60%– dostateczny
• Mniej niż 50% możliwych do zdobycia punktów- niedostateczny
4. Prowadzący może podnieść ocenę o 0,5 stopnia w przypadku, gdy student wykazał się dużą aktywnością w czasie zajęć, bądź zaliczył wszystkie kolokwia w pierwszym możliwym terminie.
Egzamin jest pisemny.
1. Do egzaminu dopuszczony jest student, który zaliczy ćwiczenia.
2. Za aktywny udział w ćwiczeniach można otrzymać łącznie 10 punktów - zaproponuje prowadzący ćwiczenia.
3. Za pisemną część egzaminu można otrzymać łącznie 90 punktów.
Składa się z 3 części zawierających pytania teoretyczne.
Więc student może uzyskać łącznie z wszystkich części 100 punktów.
W zależności od liczby uzyskanych punktów ocena końcowa jest zgodna z przedstawioną skalą ocen:
91 -100 = bardzo dobry;
81 - 90 = dobry plus;
71 - 80 = dobry;
61 - 70 = dostateczny plus;
51 - 60 = dostateczny;
0 - 50 = niedostateczny.
W przypadku niewielkiej ilości brakujących punktów do zaliczenia, czy lepszej oceny (do 5% punktów z egzaminu) możliwy jest egzamin ustny.
Literatura
[1] J.Diblík, M. Růžičková, E. Schmeidel, Równania różniczkowe zwyczajne I, istnienie i jednoznaczność rozwiązania oraz podstawowe metody rozwiązywania, Wydawnictwo UwB 2021.
[2] W.I.Arnold, Równania różniczkowe zwyczajne, PWN 1975.
[3] N.M.Matwiejew, Metody całkowania równań różniczkowych zwyczajnych, PWN 1986.
[4] M.Gewert,, Z. Skoczylas, Równania różniczkowe zwyczajne, Teoria, przykłady, zadania, GiS 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: