Równania różniczkowe i różnicowe 360-MF2-1RRR
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Przedmiot obowiązkowy
Dziedzina: nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina: matematyka
Rok studiów: 1, semestr: 2
Wymagania wstepne: : algebra liniowa, równania różniczkowe zwyczajne, analiza matematyczna
wykład 30 godz. ćwiczenia 15 godz. laboratorium 15 godz.
Metody dydaktyczne: wykłady, ćwiczenia rachunkowe, konsultacje, praca nad literaturą, rozwiązywanie zadań domowych, dyskusje w grupach problemowych.
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach 15x2h = 30h
udział w ćwiczeniach 15x2h = 30h
przygotowanie do zajęć 7x2h = 14h
dokończenie rozwiązywania zadań rozpoczętych na ćwiczeniach i opracowanie w domu notatek po odbytych zajęciach 10x3h = 30h udział w konsultacjach 3x1h = 3h
przygotowanie do egzaminu i udział w nim 12h + 3h = 15h
przygotowanie do kolokwiów 2x4h = 8h
Wskaźniki ilościowe
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 63 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kierunkowe efekty uczenia się:
KA7_WG01, KA7_UK02, KA7_UW15, KA7_KK01, KA7_UU01, KA7_WG07, KA7_UW06, KA7_UW10, KA7_WG03, KA7_UW02, KA7_UW09, KA7_WG06,
KA7_UW13, KA7_UK04
Zna podstawowe pojęcia ogólnej teorii równań różniczkowych i różnicowych (zwyczajnych)
Umie rozwiązywać układy liniowych równań różniczkowych i różnicowych z wykorzystaniem właściwych metod analitycznych. Zna podstawowe twierdzenie o istnieniu i jednoznaczności i umie badać istnienie rozwiązania zagadnienia początkowego.
Umie zbadać stabilność rozwiązania równania różniczkowego oraz różnicowego i układów równań. Potrafi samodzielnie wyszukiwać w literaturze wiadomości na zadany temat, rozumie nazwy i terminy matematyczne w językach obcych. Student jest przygotowany do zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiązywania pewnych problemów.
Kryteria oceniania
Egzamin jest pisemny.
1. Do egzaminu dopuszczony jest student, który zaliczy ćwiczenia.
2. Za aktywny udział w ćwiczeniach można otrzymać łącznie 10 punktów - zaproponuje prowadzący ćwiczenia.
3. Za pisemną część egzaminu można otrzymać łącznie 90 punktów.
Składa się z 3 części zawierających pytania teoretyczne.
Więc student może uzyskać łącznie z wszystkich części 100 punktów. W zależności od liczby uzyskanych punktów ocena końcowa jest zgodna z przedstawioną skalą ocen:
91 -100 = bardzo dobry;
81 - 90 = dobry plus;
71 - 80 = dobry;
61 - 70 = dostateczny plus;
51 - 60 = dostateczny;
0 - 50 = niedostateczny.
W przypadku niewielkiej ilości brakujących punktów do zaliczenia, czy lepszej oceny (do 5% punktów z egzaminu) możliwy jest egzamin ustny.
Literatura
Literatura podstawowa:
Palczewski A. Równania różniczkowe zwyczajne,
Matwiejew N.M., Metody całkowania równań różniczkowych zwyczajnych,
Elaydi N.S., An introduction to difference equations,
Literatura uzupełniająca:
Bobrowski D., Wprowadzenie do systemów dynamicznych z czasem dyskretnym, UAM, Poznań 1998,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: