Dydaktyka matematyki 360-MS2-1DYD
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: fakultatywny
Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów/semestr: 1/2
Wykład 30, ćwiczenia 30
Metody dydaktyczne: pogadanka dydaktyczna, metoda ćwiczeniowa, metoda problemowa, dyskusja, prezentacja
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 30
udział w ćwiczeniach: 30
przygotowanie do zajęć: 15
zapoznanie z literaturą: 10
prace domowe: 15
przygotowanie do zaliczenia (kolokwium): 5
udział w konsultacjach: 2
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62 godz., 2 pkt. ECTS
o charakterze praktycznym: 60 godz., 2 pkt. ECTS
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, student zna i rozumie:
treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem - KP7_WG9;
metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów - KP7_WG10;
Umiejętności, student potrafi:
adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych - KP7_UW2;
rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym - KP7_UW3;
projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów - KP7_UW4;
tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia - KP7_UW6;
podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów - KP7_UW7;
poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu - KP7_UK1;
rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów - KP7_UO1;
skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów - KP7_UO2;
odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku - KP7_UO5;
samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii - KP7_UU2;
Kompetencje społeczne, student jest gotów do:
pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej - KP7_KK2;
projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji - KP7_KO3;
posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka - KP7_KR1;
budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej - KP7_KR2.
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu na ocenę, zaliczenie ćwiczeń na ocenę.
Literatura
Literatura podstawowa:
Siwek H., Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, 2005,
Turnau S., Wykłady o nauczaniu matematyki, 1987,
Zaremba D.,Podstawy nauczania matematyki czyli Jak przybliżyć matematykę uczniom, 2006,
Szurek M., O nauczaniu matematyki. Wykłady dla nauczycieli i studentów. Tomy 1-8, 2006,
Stryczniewicz B., Oswoić matmę : jak pokonać trudności z matematyką w szkole podstawowej?. 2013
Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, 1977,
Bryll G, Sochacki R., Wybrane zagadnienia dydaktyki matematyki, 2012
Praca zbiorowa, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, 2000
Dybiec Z., Błędy w procesie uczenia matematyki : (próba syntezy), 1996
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, 2018
Literatura uzupełniająca:
Psychologia odkryć matematycznych / Jacques Hadamard – 1964;
Wprowadzenie do psychologii matematycznej / C. H. Coombs, R. M. Dawes, A. Tversky – 1977;
Czasopisma dla nauczycieli, np. Matematyka; Delta;
Wybrane zasoby ORE (Ośrodek Rozwoju Edukacji): https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: