Praktyki zawodowe 360-MS2-2PZPP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: fakultatywny
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika i psychologia
Rok studiów/semestr: 1/2
Zajęcia terenowe: 30
Metody dydaktyczne: zajęcia terenowe
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w zajęciach: 30
przygotowanie do zajęć: 5
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz., 1 pkt. ECTS,
o charakterze praktycznym: 30 godz., 1 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu praktyki student:
- zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę
- zna i rozumie sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej i wychowawczej szkoły
- zna rodzaje dokumentacji działalności dydaktyczno-wychowawczej prowadzonej w szkole
- umie wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć wychowawczo-dydaktycznych;
aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej
- umie analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk
- jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych
Kryteria oceniania
Na ocenę realizacji zadań wynikających z programu praktyki składa się: ocena w stopniu (skala 2-5) dokonana przez opiekuna praktyki ze strony szkoły oraz ocena realizacji zadań dokonana przez opiekuna ze strony uczelni (uzupełniony dzienniczek praktyki).
Literatura
Bidziński K., Ozga A., Rutkowski M., Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV–VI, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2019.
Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017.
Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016.
Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018.
Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.
Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013.
Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa, 2018.
Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN, 2020.
Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014.
Szurowska B. (red.), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin, 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: