Mediacja i negocjacje w administracji 370-AS2-2MNA
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów – stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy (konwersatorium)
Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.
Rok studiów/sem. - rok II/sem. 2
Wymagania wstępne - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. zdalnie - 4 godziny synchroniczne, 3 godziny asynchroniczne)
Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, konsultacje.
Punkty ECTS – 4,0
Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. przygotowanie do zajęć i egzaminu 60 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32 godzin, co odpowiada 1,2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 70 godz., co odpowiada 2,8, pkt ECTS.
Celem proponowanych zajęć jest zarówno teoretyczne jak i praktyczne przygotowanie słuchaczy do pozasądowego rozwiązywania konfliktów społecznych w ramach alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów oraz prowadzenia mediacji w różnych obszarach.
1. Zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej – pojęcie komunikacji, schemat komunikacyjny, umiejętności komunikacyjne mediatora, pojęcie komunikacji niewerbalnej i jej rodzaje.
2. Trening negocjacji – praktyczne zajęcia mające na celu przetrenowanie wszystkich etapów postępowania negocjacyjnego, praca w grupach z wykorzystaniem technik informacyjno- komunikacyjnych.
3. Trening mediacji - praktyczne zajęcia mające na celu przetrenowanie wszystkich etapów postępowania mediacyjnego, praca w grupach z wykorzystaniem technik informacyjno- komunikacyjnych.
W cyklu 2023:
Celem proponowanych zajęć jest zarówno teoretyczne jak i praktyczne przygotowanie słuchaczy do pozasądowego rozwiązywania konfliktów społecznych w ramach alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów oraz prowadzenia mediacji w różnych obszarach. |
W cyklu 2024:
Celem proponowanych zajęć jest zarówno teoretyczne jak i praktyczne przygotowanie słuchaczy do pozasądowego rozwiązywania konfliktów społecznych w ramach alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów oraz prowadzenia mediacji w różnych obszarach. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG3 student posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego)
KP7_WG5 student zna główne tendencje rozwojowe prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego)
KP7_UK2 student potrafi prowadzić debatę w zakresie kwestii związanych z prawem administracyjnym (materialnym, ustrojowym i procesowym)
KP7_KK2 student wykorzystuje znaczenia nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania administracji publicznej,
Kryteria oceniania
Prace indywidualne oceniane punktowo od 1do 5 punktów
Prace grupowe od 1 do 5 punktów
Symulacje mediacji od 1 do 5 punktów.
Ocena jest wynikiem podsumowania prac grupowych i idywidualnych w trakcie prowadzonych zajęć.
Zaliczenie ustne lub pisemne z uwzględnieniem zadań w e-learningu.
W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2003 J. Gut, W. Hamman, Docenić konflikt. Od rywalizacji do współpracy, Warszawa 1993
Ch. W. Moore, Mediacje, praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009.
E. Gmurzyńska, R. Morek, Mediacje – teoria i praktyka, Warszawa 2009.
D. A. Lax, J. K. Sebenius, Negocjacje w trzech wymiarach. Jak wygrać najważniejsze gry, Warszawa 2010.
R. Fisher, D. Shapiro, Emocje w negocjacjach. Jak je wykorzystać w biznesie, Warszawa 2009.
E. Kruk, H. Spasowska, Mediacja, wybór źródeł, wzory dokumentów i pism, statystyki, bibliografia, Warszawa 2008.
I. Mulak, M. Szeroczyńska, Jak uczyć prawników dobrej komunikacji z klientem, warszawa 2006.
E. Gmurzyńska, Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym, zastosowanie w Europie i w Polsce, Warszawa 2007.
A. Gójecka, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007.
R. Morek, ADR w sprawach gospodarczych, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: