Seminarium4-Filozofia i historia prawa 370-DP3-4SEMFHP
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne.
Rok studiów - rok IV/sem. VII-VIII.
Wymagania wstępne - brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 24 godziny seminarium doktoranckiego.
Metody dydaktyczne - metoda seminaryjna, dyskusja, konsultacje.
Punkty ECTS - 1,5.
Bilans nakładu pracy doktoranta - udział w zajęciach 24 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 13,5 godz. Razem: 37,5 godziny, co
odpowiada 1,5 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 24 godziny, co
odpowiada 0,96 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 13,5 godz., co odpowiada
0,54 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
SD_WG03 - Wybraną przez siebie gałąź prawa; system wartości, którym dana gałąź prawa ma służyć oraz metodę regulowania stosunków społecznych nią objętych, ma wiedzę wyższego poziomu o zasadach wykładni prawa (w tym z zakresu wybranej dziedziny) oraz argumentacji prawniczej;
SD_WG04 - Konstrukcję wybranych instytucji prawnych (ich ewolucję, cele i znaczenie oraz zasady funkcjonowania w praktyce);
SD_WK01 - Orientuje się we współczesnej dyskusji na gruncie prawa, będącej odpowiedzią na wyzwania i dylematy rozwoju
współczesnej cywilizacji;
SD_WK05 - Etyczne uwarunkowania prowadzenia działalności badawczej oraz dydaktycznej.
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
SD_UO01 - W oparciu o adekwatne przesłanki, sformalizować główny cel badań naukowych oraz służące jego realizacji cele szczegółowe; posiada umiejętności dotyczące przygotowania, realizacji i analizy badań naukowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
SD_KK01 - Krytycznej oceny rezultatów badań własnych i cudzych, prowadzenia polemiki; Rozumienia potrzeby nieustannego rozwijania i
pogłębiania własnych zawodowych kompetencji, śledzenia najnowszych badań w swojej dziedzinie;
SD_KK02 - Uznawania roli badań prawa w pogłębieniu rozumienia w społeczeństwie obecnej rzeczywistości;
SD_KR01 - Podtrzymania wagi etyki zawodowej, zachowywania się w sposób profesjonalny oraz współtworzenia etosu zawodowego,
uczestniczenia w życiu naukowym i uznania roli etosu nauki w życiu społecznym; Prowadzenia badań w sposób niezależny;
SD_KR02 - Praktycznego przestrzegania zasad ochrony własności intelektualnej oraz publicznej własności wyników badań naukowych;
SD_KO01 - Poczuwania się do odpowiedzialności za stan nauki prawa oraz za stan świadomości prawnej społeczeństwa;
SD_KO02 - Podejmowania starań o finansowanie badań naukowych, pozyskiwania środków na projekty naukowe w kraju i za granicą.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie przedstawionej wersji rozprawy doktorskiej.
Literatura
Literatura kierunkowa z zakresu filozofii i historii prawa dobrana stosownie do obszaru będącego przedmiotem analiz w rozprawie
doktorskiej:
1. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.
2. Ch. Frakfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badań w naukach społecznych, Poznań 2001.
3. H. Izdebski, A. Łazarska (red.), Metodologia dysertacji doktorskiej dla prawników – teoria i praktyka, Warszawa 2022.
4. S. Nowak, Metodologia badań socjologicznych, Kompendium wiedzy metodologii dla studentów, Warszawa 1970.
5. W. Pytkowski, Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985.
6. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999.
7. M. Zieliński, Poznanie sądowe a poznanie naukowe, Poznań 1979.
8. Z. Ziembiński, Metodologiczne zagadnienia prawoznawstwa, Warszawa 1974.
9. O. Moreteau (red.), Comparative Legal History, E. Elgar Publishing 2019.
W cyklu 2022:
Literatura kierunkowa z zakresu filozofii i historii prawa dobrana stosownie do obszaru będącego przedmiotem analiz w rozprawie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: