Seminarium4-Postepowanie karne 370-DP3-4SEMPOK
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne.
Rok studiów - rok IV/sem. VII-VIII.
Wymagania wstępne - brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 24 godziny seminarium doktoranckiego.
Metody dydaktyczne - metoda seminaryjna, dyskusja, konsultacje.
Punkty ECTS - 1,5.
Bilans nakładu pracy doktoranta - udział w zajęciach 24 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 13,5 godz. Razem: 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 24 godziny, co odpowiada 0,96 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 13,5 godz., co odpowiada 0,54 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
SD_WG03 - Wybraną przez siebie gałąź prawa; system wartości, którym dana gałąź prawa ma służyć oraz metodę regulowania
stosunków społecznych nią objętych, ma wiedzę wyższego poziomu o zasadach wykładni prawa (w tym z zakresu wybranej dziedziny)
oraz argumentacji prawniczej.
SD_WG04 - Konstrukcję wybranych instytucji prawnych (ich ewolucję, cele i znaczenie oraz zasady funkcjonowania w praktyce).
SD_WK01 - Orientuje się we współczesnej dyskusji na gruncie prawa, będącej odpowiedzią na wyzwania i dylematy rozwoju
współczesnej cywilizacji.
SD_WK05 - Etyczne uwarunkowania prowadzenia działalności badawczej oraz dydaktycznej.
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
SD_UO01 - W oparciu o adekwatne przesłanki, sformalizować główny cel badań naukowych oraz służące jego realizacji cele
szczegółowe; posiada umiejętności dotyczące przygotowania, realizacji i analizy badań naukowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
SD_KK01 - Krytycznej oceny rezultatów badań własnych i cudzych, prowadzenia polemiki; Rozumienia potrzeby nieustannego rozwijania i
pogłębiania własnych zawodowych kompetencji, śledzenia najnowszych badań w swojej dziedzinie.
SD_KK02 - Uznawania roli badań prawa w pogłębieniu rozumienia w społeczeństwie obecnej rzeczywistości.
SD_KR01 - Podtrzymania wagi etyki zawodowej, zachowywania się w sposób profesjonalny oraz współtworzenia etosu zawodowego,
uczestniczenia w życiu naukowym i uznania roli etosu nauki w życiu społecznym; Prowadzenia badań w sposób niezależny.
SD_KR02 - Praktycznego przestrzegania zasad ochrony własności intelektualnej oraz publicznej własności wyników badań naukowych
SD_KO01 - Poczuwania się do odpowiedzialności za stan nauki prawa oraz za stan świadomości prawnej społeczeństwa.
SD_KO02 - Podejmowania starań o finansowanie badań naukowych, pozyskiwania środków na projekty naukowe w kraju i za granicą.
Kryteria oceniania
Analiza bieżących postępów studenta w zakresie:
- finalizacji planu rozprawy doktorskiej
- przygotowania kolejnych rozdziałów rozprawy doktorskiej
zaliczenie roczne: pisemna pozytywna opinia opiekuna naukowego o prezentowanych wynikach kolejnych etapów badań naukowych, w
tym postępów prac nad rozprawą doktorską, z uwzględnieniem pisemnego sprawozdania doktoranta z jego pracy naukowo-badawczej.
Przygotowanie całości rozprawy doktorskiej.
Literatura
Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001
K. Pujer, Przygotowywanie rozprawy doktorskiej. Aspekty teoretyczno-praktyczne, Exante Wydawnictwo Naukowe 2019
A. Kociołek-Pęsa, M. Stępień (red.), Metody i techniki badań socjologiczno-prawnych, (w:) Leksykon socjologii prawa, Warszawa 2013.
A. Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008.
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
E. Glińska, Specyfika metodologiczna nauk społecznych, (w:) B. Poskrobko (red.), Metody badań naukowych z przykładami ich
zastosowania, Białystok 2012.
J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002.
J. Apanowicz, Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Gdynia 2000.
- J. Majchrzak, T. Mendel, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Poznań 1999.
- J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
- S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2010.
- Z. Ziembiński, Szkice z metodologii szczegółowych nauk prawnych, Warszawa-Poznań 1983
A. Kalisz, Wykładnia i stosowanie prawa wspólnotowego, Warszawa 2007
L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2006
J. Stelmach, R. Sarkowicz, Filozofia prawa XIX i XX wieku, Kraków 1998
S. Wronkowska, Z. Ziembiński, Zarys teorii prawa, Poznań 1997
J. Wróblewski, Teoria państwa i prawa, PWN 1979.
J. Wróblewski, Sądowe stosowanie prawa, Warszawa 1988
M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady, reguły, wskazówki, Warszawa 2008
Literatura z procesu karnego:
1. C. Kulesza, P. Starzyński, Postępowanie karne, Warszawa 2020
2. T. Grzegorczyk, J. Tylman, Polskie postępowanie karne, Warszawa 2015
3. S Waltoś, P. Hofmański, Proces karny. Zarys systemu, Warszawa 2019
4. K. Dudka, H. Paluszkiewicz, Postępowanie karne, Warszawa 2018
5. J. Zagrodnik (red.), Proces karny, Warszawa 2019
6. A. Murzynowski, Istota i zasady procesu karnego, Warszawa 1994
7. A. Sakowicz (red.), Kodek postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2020
8. D. Świecki (red.), Kodek postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2022
9. K. Dudka (red.), Kodek postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: