Pedagogika resocjalizacyjna 370-KN2-2PER
przedmiot obejmuje takie takie zagadnienia, jak:
1. Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej
2. Interdyscyplinarność pedagogiki resocjalizacyjnej,
3. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej
4. Nieprzystosowanie społeczne i jego specyfika (definiowanie, etiologia, koncepcje, typologie)
5. Dzieje resocjalizacji. Historia i współczesność
6. Systemy wychowania resocjalizującego
7. Prawny wymiar oddziaływań resocjalizacyjnych w kontekście standardów międzynarodowych
8. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy oddziaływań resocjalizacyjnych
9. Resocjalizacja penitencjarna i jej specyfika
10. Readaptacja i reintegracja
W cyklu 2022:
Przedmiot obejmuje takie takie zagadnienia, jak: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice
resocjalizacyjnej oraz rozumie jej zakres i przedmiot.
- ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną dotyczącą przyczyn, dynamiki i specyfiki zjawiska nieprzystosowania społecznego oraz rozumie różnorodne jego uwarunkowania.
- potrafi wykorzystać podstawową interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań , a także specyficznych problemów społecznych w celu wskazania propozycji rozwiązań zapobiegawczych i naprawczych (prognozując przebieg ich rozwiazywania oraz przewidując skutki planowanych działań stosowanych w praktyce rozwiązywania problemów społecznych).
Kryteria oceniania
Egzamin w formie ustnej.
Literatura
Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998
Urban B., Dewiacje wśród młodzieży : uwarunkowania i profilaktyka, Kraków 2001.
Pospiszyl K., Psychopatia, Warszawa 2000
T. Ward, S. Maruna, Rahabilitation. Beyond the risk paradigm, Routledge, Taylor & Francis, New York 2007
Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1996
Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich: analiza pedagogiczna. Lublin 2000
Kalinowski M.: Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991
Kozaczuk F., Radochoński M:. (red.) Aktualne problemy pedagogiki resocjalizacyjnej i patologii społecznej. Rzeszów 2000.
Marczak M.(red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
G. Robinson, I. Crow, Offender Rehabilitation. Theory, Research and Practice, Sage, Los Angeles 2009.
J.Burfeind, D. J., Bartusch, Juvenile Delinquency. An integrated approach
Third edition, Routledge Taylor&Francis, London dna New York 2016
K. Sawicki, Relacje nieletnich z policją w środowisku otwartym w perspektywie profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Resocjalizacja Polska 2018 nr 15, str 93-103.
M. Bernasiewicz, Religia i konwersja jako potencjał w resocjalizacji, Resocjalizacja Polska 2017 nr 14, str. 29-39.
K. Szafrańska, Usamodzielnianie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, Resocjalizacja Polska 2016 nr 12, str 59-75.
T. Ward, S. Maruna (2007) , Rehabilitation, London and New York: Routledge.
W cyklu 2022:
Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2. |
Uwagi
W cyklu 2022:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: