Etyka 370-KS1-1ETK
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.
Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.
Rok studiów/sem. - rok I/sem. I.
Wymagania wstępne - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu, w tym 7 godz. e-learningu.
Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje.
Punkty ECTS - 2.
Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., w tym 7 godz. e-learningu, przygotowanie do zajęć i egzaminu 25 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 17 godz., egzamin 2 godz. Razem: godziny, co odpowiada 2 pk.t ECTS.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1,0 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1,0 pkt ECTS.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- rodzaje stosunków społecznych, a także rolę człowieka w różnych instytucjach i strukturach społecznych - KP6_WK4;
- biologiczno-psychologiczno-społeczne uwarunkowania i skutki zachowań człowieka - KP6_WK6.
Umiejętności: absolwent potrafi:
- formułować i rozwiązywać złożone oraz nietypowe problemy związane procesami prawno-społeczno-polityczno-ekonomicznymi - KP6_UW2.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, a także dbania o dorobek i tradycje zawodu - KP6_KR1;
- działania na rzecz interesu publicznego poprzez opracowywanie i inicjowanie programów w zakresie zapobiegania przestępczości oraz patologiom społecznym - KP6_K01.
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia zajęć:
- zasady dopuszczenia do zaliczenia - udział w zajęciach;
- metoda oceniania - ocena na podstawie egzaminu pisemnego lub ustnego w formie odpowiedzi na pytania opisowe z podanej wcześniej listy zagadnień egzaminacyjnych, z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu - w terminach wyznaczonych zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnej w I i II terminie. Skala ocen od 2 do 5. Dodatkową formą jest uwzględnienie aktywności na zajęciach, którą jest merytoryczny udział w dyskusjach moderowanych w trakcie zajęć.
Literatura
Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 1985
Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków 2007
Cathcart T., Dylemat wagonika. Czy zrzuciłbyś grubego faceta z kładki? Zagadka filozoficzna,Warszawa 2014
Szyszkowska M., Etyka, Białystok 2010
Problemy etyki. Wybór tekstów, Bydgoszcz 1993
Środa M., Etyka dla myślących, Warszawa 2011
Saja K., Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią, Kraków 2015
Pietrzykowski T., Etyczne problemy prawa, Warszawa 2011
Stelmach J., Brożek B., Soniewicka M., Załuski W., Paradoksy bioetyki prawniczej, Warszawa 2010
Bunikowski D., Podstawowe kontrowersje dotyczące ingerencji prawa w sferę moralności, Toruń 2010
O wartościach, normach i problemach moralnych, Warszawa 1994
Breczko A., Prawo i moralność w teorii i praktyce. Wczoraj i dziś, Białystok 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: