Ilościowe i jakościowe metody badań przestępczości oraz patologii społecznych 370-KS2-1IJM
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki - dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.
Rok studiów/sem. - rok I/sem. I.
Wymagania wstępne - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 20 godzin wykładu (w tym 6 godz. zdalnych asynchronicznych), 10 godzin ćwiczeń (w tym 4 godz. zdalnych asynchronicznych).
Metody dydaktyczne - Metoda konwersatoryjna, dyskusja moderowana (w ramach ćwiczeń w sali oraz konsultacji), uzupełniana prezentacjami/referatami, konsultacje
Punkty ECTS - 5.
Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz. (w tym 20 godz. wykładu (6 godz. zdalnych asynchronicznie) i 10 godz. ćwiczeń (w tym 4 godz. zdalnych asynchronicznych)), przygotowanie do zajęć i egzaminu 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 53 godz., egzamin 2 godz. Razem: 125 godz., co dopowiada 5 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS.
W cyklu 2023:
Profil studiów - ogólnoakademicki. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. |
W cyklu 2024:
Profil studiów - ogólnoakademicki. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu metody, techniki i narzędzia badań społecznych dotyczących objawów, przyczyn oraz środków zapobiegania przestępczości - KP7_WG6,
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
- we właściwy sposób dobierać źródła informacji o prawnych i kryminologicznych aspektach przestępczości - KP7_UW1,
- dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia (w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne) służące wyjaśnianiu przebiegu procesów prawnospołeczno-gospodarczo-politycznych, ich wpływu na przestępczość oraz prognozować jej rozwój - KP7_UW3,
- formułować problemy badawcze i testować odpowiadające im hipotezy na podstawie analizy przyczyn oraz przebiegu zjawisk społecznych - KP7_UW4,
- współdziałać z innymi osobami i podejmować wiodącą rolę podczas prac zespołowych w celu efektywnej realizacji postawionych zadań - KP7_UO1,
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie - KP7_UU1,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
- posługiwania się miernikami efektywności w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z funkcjonowaniem podmiotów prywatnego lub publicznego sektora bezpieczeństwa, w tym zasięgania opinii ekspertów - KP7_KK2,
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, otwarte pytania opisowe. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie pozytywne testu z zajęć zdalnych.
Zaliczenie ćwiczeń:
- przygotowanie prezentacji/referatu na zadany temat
Forma: pisemna lub ustna.
W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
E. W. Pływaczewski, S. Redo, E. M. Guzik-Makaruk, K. Laskowska, W. Filipkowski, E. Glińska, E. Jurgielewicz-Delegacz, M. Perkowska, Kryminologia. Stan i perspektywy rozwoju. Z uwzględnieniem założeń Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, Wolters Kluwer Warszawa 2019.
L. Tyszkiewicz, Kryminologia (zarys systemu), Katowice 1986.
B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2016.
L. Lernell, Zarys kryminologii ogólnej, Warszawa 1978.
J. Bafia, Problemy kryminologii : dialektyka sytuacji kryminogennej, Warszawa 1978.
P. Horoszowski, Kryminologia, Warszawa 1965.
J. Błachut, Problemy związane z pomiarem przestępczości, Warszawa 2007.
T. Szymanowski, Przestępczość i polityka karna w Polsce w świetle faktów i opinii społeczeństwa w okresie transformacji, Warszawa 2012.
A. Siemasszko (red.) Atlas prezstępczosci 5, Warszawa 2015.
S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2011.
J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
S. Kamiński, Nauka i metoda. Pojęcie nauki klasyfikacja nauk, Lublin 1981.
R. A. Podgórski, Metodologia badań socjologicznych, Bydgoszcz, 2007.
Ch. Frankford-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2005.
M. G. Maxfield, E. Babbie, Basics of research method for criminal justice and criminology,Boston 2016.
G. Babiński, Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: