Proseminarium - Profilaktyka przestępczości 370-KS2-1PROPP
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu – proseminarium
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne.
Rok studiów/sem. - rok I/sem. II.
Wymagania wstępne - brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. proseminarium (w tym 14 godz. zdalnych asynchronicznych)
Metody dydaktyczne – metoda pokazu, dyskusja, praca w grupie.
Punkty ECTS - 5.
Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz (w tym 14 godz. zdalnych asynchronicznych), przygotowanie do zajęć 75 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 34 godz., Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu aspekty interdyscyplinarności kryminologii ze względu na szerokie spektrum badanych zjawisk społecznych zarówno na płaszczyźnie krajowej, jak i międzynarodowej - KP7_WG1;
- w pogłębionym stopniu metody, techniki i narzędzia badań kryminologicznych dotyczących objawów, przyczyn oraz środków zapobiegania przestępczości - KP7_WG6;
- w pogłębionym stopniu zasady prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej - KP7_WK5;
Umiejętności, absolwent potrafi:
- dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia (w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne) służące wyjaśnianiu przebiegu procesów prawno-społeczno-gospodarczo-politycznych, ich wpływu na przestępczość oraz prognozować jej rozwój - KP7_UW3;
- formułować problemy badawcze i testować odpowiadające im hipotezy na podstawie analizy przyczyn oraz przebiegu zjawisk społecznych - KP7_UW4;
- przystosować istniejące lub opracować nowe metody i narzędzia związane z prognozowaniem rozwoju przestępczości - KP7_UW5;
- przygotować opracowania pisemne lub prowadzić debatę na tematy prawne i kryminologiczne - KP7_UK3;
- współdziałać z innymi osobami i podejmować wiodącą rolę podczas prac zespołowych w celu efektywnej realizacji postawionych zadań - KP7_UO1;
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach oraz wykonywanie zadań zlecanych przez prowadzącego zajęcia: prezentacja tematu pracy dyplomowej (prezentacja oraz wystąpienie ustne), krótki opis tematu pracy dyplomowej z wykorzystaniem literatury przedmiotu, sporządzenie spisu treści oraz pierwszej strony pracy dyplomowej.
Zajęcia e-learningowe, konsultacje prowadzone w grupie oraz – w zależności od postępów prac studentów – indywidualnie.
W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
1) A. Kociołek-Pęsa, M. Stępień (red.), Metody i techniki badań socjologiczno-prawnych, (w:) Leksykon socjologii prawa, Warszawa 2013.
2) A. Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008.
3) A. Łopatka (red.), Metody badania prawa, Wrocław 1973.
4) B. Hołyst, Kryminologia na świecie, Warszawa 1979.
5) B. Hołyst, Kryminologia, Warszwa 2016.
6) Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
7) E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
8) E. Glińska, Specyfika metodologiczna nauk społecznych, (w:) B. Poskrobko (red.), Metody badań naukowych z przykładami ich zastosowania, Białystok 2012.
9) I. Andrejew, Z zagadnień metodologii nauk prawa karnego, (w:) J. Wróblewski (red.), Zagadnienia metodologiczne prawoznawstwa: materiały z sesji naukowej, Łudź 27-28 marca 1980, Wrocław 1982.
10) J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002.
11) J. Apanowicz, Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Gdynia 2000.
12) J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie. Prace habilitacyjne, Warszawa 2005.
13) J. Bafia, Problemy kryminologii. Dialektyka sytuacji kryminogennej, Warszawa 1978.
14) J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, Gdańsk 2007.
15) J. Majchrzak, T. Mendel, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Poznań 1999.
16) J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
17) J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.
18) M. Borucka-Arctowa, Badania socjologiczno-prawne a dogmatyka prawa, (w:) J. Wróblewski (red.), Zagadnienia metodologicznej prawoznawstwa. Materiały z sesji naukowej. Łódź 27-28 marca 1980 r., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1982.
19) M. Borucka-Arctowa, Podejście socjologiczne, (w:) A. Łopatka (red.), Metody badania prawa, Wrocław 1973.
20) M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2007.
21) R. Kolman, K. Szczepańska, Doktoraty i habilitacje. Poradnik realizacji, Toruń 2011.
22) S. Juszczyk, Badania ilościowe w naukach społecznych, Katowice 2005
23) S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2010.
24) T. Barankiewicz, Współczesne metody badania prawa, Studia Prawnicze KUL 2010, nr 1.
25) T. Mendel, Metodyka pisania prac doktorskich, Poznań 2002.
26) W. Świda (red.), Kryminologia, Warszawa 1977.
27) W. Świda, Metody badań kryminologicznych, (w:) W. Świda (red.), Kryminologia, Warszawa 1977.
28) Z. Bożyczko, Metodyczne wskazówki do pisania pracy magisterskiej z kryminalistyki i kryminologii oraz innych dyscyplin nauk penalnych, Wrocław 1974.
29) Z. Ziembiński, Metodologiczne zagadnienia prawoznawstwa, Warszawa 1974.
30) Z. Ziembiński, Szkice z metodologii szczegółowych nauk prawnych, Warszawa-Poznań 1983.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: