Administracyjnoprawna ochrona porządku publicznego 370-KS2-2AOP
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - fakultatywny
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne
Rok studiów/semestr - rok II/2 stopień; semestr II
Wymagania wstępne - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 20 godz. wykładu (w tym 6 godz. zdalnych asynchronicznych)
Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje; zajęcia e-learningowe
Punkty ECTS - 3
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w zajęciach - 20 godz. (w tym 6 godz. zdalnych asynchronicznych)
przygotowanie do zajęć - 37,5 godz.;
udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 23,5 godz.;
Razem: 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS;
nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.
W cyklu 2022:
Profil studiów - ogólnoakademicki |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu dylematy związane z instrumentami reakcji prawnej zarówno wobec sprawców, jak i ofiar przestępstw, a także sposobami reagowania na wyzwania globalne i regionalne w zakresie przestępczości (KA7_WK3);
- w pogłębionym stopniu aspekty prawne, organizacyjne i etyczne związane z funkcjonowaniem organów państwowych, międzynarodowych lub organizacji społecznych na rzecz bezpieczeństwa publicznego (KA7_WK4).
Umiejętności, absolwent potrafi:
- komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców na tematy specjalistyczne, dotyczące funkcjonowania sektora bezpieczeństwa z wykorzystaniem języka prawniczego (KA7_UK1);
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie (KA7_UU1).
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
- dokonywania pogłębionej i krytycznej oceny racjonalności, przydatności,
a także efektywności obowiązujących rozwiązań prawnych oraz instytucjonalnych, dotyczących zapobiegania i zwalczania przestępczości (KA7_KK3).
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć następuje na podstawie sprawdzianu końcowego w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru, za które student może uzyskać 15 pkt. Pytania obejmują cały materiał z zajęć realizowanych w trybie bezpośredniego kontaktu oraz trybie e-zajęć. Dodatkowo za poprawne rozwiązanie zadań umieszczonych na platformie e-learningowej (materiał z e-zajęć) można otrzymać 3 pkt. Łącznie do zdobycia jest 18 pkt.
Ocenianie:
10-11 pkt dst.;
12-13 pkt dst. z plusem.;
14-15 pkt db.;
16 pkt db. z plusem;
17-18 pkt bdb.
W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) S. Pieprzny, Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego, Rzeszów 2014;
2) System bezpieczeństwa i porządku publicznego. Organy i inne podmioty administracji, red. K. Sikora, J. Stelmasiak, M. Zdyb, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca:
1) Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego ze szczególnym uwzględnieniem aspektów prawno-organizacyjnych Policji, red. K. Rajchel, Warszawa 2009;
2) A. Warmiński, Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego w Polsce, Warszawa 2013;
3) A. Misiuk, Administracja porządku i bezpieczeństwa publicznego. Zagadnienia prawno-ustrojowe, Warszawa 2012;
4) I. Szeląg, Ochrona porządku i bezpieczeństwa publicznego jako zadanie własne samorządu lokalnego , „E-Politikon” 2013, nr 6, s. 162-186;
5) D. Brakoniecki, Ustawa o usługach detektywistycznych jako forma prywatyzacji zadań administracji publicznej w obszarze bezpieczeństwa i porządku publicznego, „Journal of Modern Sciences” 2018, nr 1 (36), s. 217-233.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: