Przedmiot specjalizacyjny - Ludzka prokreacja w dobie rewolucji genetycznej – aspekty prawne i etyczne 370-PS5-4PSPTE
Forma studiów – stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu – konwersatorium fakultatywne, specjalizacyjne.
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne.
Rok studiów/semestr – rok IV/sem. VII.
Wymagania wstępne – brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin konwersatorium.
Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja moderowana, konsultacje.
Punkty ECTS – 3.
Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne specjalizacyjne
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent:
- ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i instytucji z zakresu prawa karnego, cywilnego, administracyjnego, konstytucyjnego oraz procedur sądowych i administracyjnych - K_W03,
- zna i rozumie terminologię właściwą dla poszczególnych dyscyplin praw - K_W08.
Umiejętności, absolwent:
- potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ramach określonej dziedziny prawa - K_U01,
- sprawnie porusza się w systemie polskiego prawa, wykorzystuje normy poszczególnych dziedzin prawa do samodzielnego rozwiązywania konkretnych problemów; w zależności od własnych zainteresowań (wybranych przedmiotów specjalizacyjnych) posiada rozszerzone umiejętności rozwiązywania skomplikowanych problemów praktycznych z zakresu określonej dziedziny prawa - K_U05.
Kompetencje społeczne:
- potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny - K_K06.
Kryteria oceniania
Student może uzyskać zaliczenie na podstawie aktywności podczas zajęć. Istnieje możliwość zaliczenia na podstawie eseju przesłanego drogą elektroniczną.
Literatura
Bączyk-Rozwadowska K., Prokreacja medycznie wspomagana. Studium z dziedziny prawa, Toruń 2018.
Bosek L., Królikowski M. (red.), Współczesne wyzwania bioetyczne, Warszawa 2010.
Breczko A., Podmiotowość prawna człowieka w warunkach postępu biotechnomedycznego, Białystok 2011.
Chyrowicz B. (red.), Etyka i technika w poszukiwaniu ludzkiej doskonałości, Lublin 2004.
Habermas J., Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Warszawa 2003.
Krekora-Zając D., Prawo do materiału genetycznego człowieka, Warszawa 2014.
Krajewska A., Informacja genetyczna a zakres autonomii jednostki w europejskiej przestrzeni prawnej, Wrocław 2008.
Klichowski M., Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierz edukacji, Poznań 2014.
Nawrot O, Wnukiewicz-Kozłowska A. (red.), Temida w dobie rewolucji biotechnologicznej. Wybrane problemy bioprawa, Gdańsk 2015.
Pastwa R., Bioetyka. W imię przetrwania, Kęty 2015.
Pawelczyk L., Wiśniewski J. (red.), Klonowanie komórek macierzystych wyzwaniem dla medycyny, etyki, prawa i społeczeństwa, Poznań 2007.
Różyńska J., Chańska W. (red.), Bioetyka, Warszawa 2013.
Sandel M., Przeciwko udoskonalaniu człowieka. Etyka w czasach inżynierii genetycznej, Warszawa 2014.
Soniewicka M., Selekcja genetyczna w prokreacji medycznie wspomaganej. Etyczne i prawne kryteria, Warszawa 2018
Stelmach J., Brożek B., Soniewicka M., Załuski W., Paradoksy bioetyki prawniczej, Warszawa 2010.
Twardowski T., Michalska A., Dylematy współczesnej biotechnologii z perspektywy biotechnologa i prawnika, Toruń 2000.
Tokarczyk R., Prawa narodzin, życia i śmierci, Kraków 2010.
Wojewoda E., Prawnokarne i kryminologiczne aspekty medycznie wspomaganej prokreacji, Białystok 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: