Historia najnowsza państwa i prawa 370-PS5-5HNP
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.
Dziedzina/dyscyplina nauki - nauki społeczne/nauki prawne.
Rok studiów/sem. - rok V/sem. I.
Wymagania wstępne - brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć -
15 godzin konwersatorium
Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje.
Punkty ECTS - 3.
Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz. , przygotowanie do zajęć i napisanie eseju zaliczeniowego 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22,5 godz.. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.
W cyklu 2022:
Rodzaj przedmiotu - fakultatywny. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu prawniczych dyscyplin ogólnych (prawoznawstwo, logika prawnicza, teoria i filozofia prawa, doktryny polityczno-prawne, teoria prawa i demokracji), prawniczych dyscyplin historycznych (historia prawa polskiego, powszechna historia prawa, prawo rzymskie),
K_W11 - ma pogłębioną wiedzę o źródłach prawa polskiego, o procesie jego tworzenia i przeprowadzania zmian,
K_W07 - zna i rozumie podstawową terminologię prawniczą
Umiejętności:
K_U02 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ujęciu interdyscyplinarnym,
K_U04 - rozumie i potrafi dokonać samodzielnej analizy przyczyn i przebiegu zmian zachodzących w prawie; poddaje merytorycznej ocenie wybrane regulacje, wykorzystując metody badawcze stosowane w naukach prawnych,
K_U11 -dostrzega związki między zjawiskami prawnymi, a innymi zjawiskami kulturowymi i społecznymi.
Kompetencje społeczne:
K_K01 -rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
K_K06 - potrafi samodzielni i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia konwersatorium będą referaty w formie ustnej przedstawiane podczas zajęć oraz esej w formie pisemnej dotyczący jednego z zagadnień omawianych na zajęciach.
W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Zagadnienia – tematy esejów
Skala trudności: A- przeciętne, B – skomplikowane, C – bardzo trudne
1. Rozwój prawa cywilnego w Europie Zachodniej po II wojnie światowej. A
2. Rola prawa własności w prawie cywilnym i w doktrynie w Europie Zachodniej po II wojnie światowej. B
3. Rozwój prawa rodzinnego w Europie Zachodniej po II wojnie światowej. A
4. Unormowanie związków partnerskich oraz małżeństw jednopłciowych we Francji. B
5. Związki partnerskie prawie państw europejskich. B
6. Małżeństwa jednopłciowe w prawie państw europejskich. B
7. Ewolucja orzecznictwa ETPCz w sprawie związków partnerskich i małżeństw jednopłciowych. B
8. Problem kodyfikacji prawa cywilnego w państwach byłego bloku radzieckiego. C
9. Problem kodyfikacji prawa cywilnego w Polsce po 1989 r. B
10. Reprywatyzacja w Polsce po 1989 r. C
11. Podstawy prawne i kwestia legalności wprowadzenia stanu wojennego w Polsce w 1981 r. Odpowiedzialność za jego wprowadzenie. B
12. Przestępstwa i kary w prawie karnym stanu wojennego w Polsce 1981-83. B
13. Prawo karne procesowe w okresie stanu wojennego. A
14. Orzecznictwo Sądu Najwyższego w okresie stanu wojennego. A
15. Czy prokurator i sędzia może odpowiadać za stosowanie prawa ?Problem rozliczeń z wymiarem sprawiedliwości Polski Ludowej. B
16. Orzeczenie SN z 20.XII 2007 r. I KZP 37/07 ws. odpowiedzialności sędziów i glosa A. Sakowicza: „Miscellanea Historico-Iuridica” 2009, t. VII. B
17. Ustawa z 1985 r. o szczególnej odpowiedzialności karnej, tzw. epizodyczna. B
18. Podstawowe rozwiązania tzw. Małej konstytucji z 1992 r. A
19. Uchwalenie konstytucji RP z 1997 r. A
20. Aksjologia polskiej konstytucji w zakresie: a/ godności człowieka b/ demokratycznego państwa prawa, c/ niezależności sądów i niezawisłości sędziów, d/ państwa świeckiego. Proszę wybrać jedną z zasad. B
21. Nowelizacje i postulaty nowelizacji konstytucji RP. B
22. Proces rozpadu ZSRR. B
23. Kwestia sukcesji międzynarodowej po upadku ZSRR. C
24. Przekształcenia pozycji prawnej: a/ sądów powszechnych, b/Sądu Najwyższego, c/ Krajowej Rady Sądownictwa, d/ Trybunału Konstytucyjnego od 2015 r. i ich ocena. Wybieramy tylko jedną z instytucji abcd! C
Literatura
1. K. Sójka-Zielińska, Wielkie kodyfikacje cywilne. Historia i współczesność, Warszawa 2009.
2. A. Lityński, Prawo Rosji i ZSRR czyli historia wszechzwiązkowego komunistycznego prawa (bolszewików). Krótki kurs, 3 wyd., Warszawa 2017 (fragmenty).
3. Prawo karne stanu wojennego, red. A. Grześkowiak, Lublin 2003 (wybrane teksty).
4. Trudne rozliczenia z przeszłością, red. K. Wigura, J. Kuisz, W. Sadurski, t. I-II, Warszawa 2018 (wybrane teksty).
5. P. Tuleja, P. Radziewicz, Konstytucyjny spór o granice zmian organizacji i zasad działania Trybunału Konstytucyjnego: czerwiec 2015 - marzec 2016, Warszawa 2017.
6. Trybunał Konstytucyjny na straży wartości konstytucyjnych 1986-2016, red.
A. Szmyt, R. Piotrowski, Warszawa 2018.
7. J. Zaleśny, Tworzenie konstytucji z 1997 roku. Przejaw kooperacji czy rywalizacji elit politycznych, "Przegląd Sejmowy" 2017, nr 6(143), s. 1777-206.
8. Materiały internetowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: