Mediacje i arbitraż 370-PS5-5MIA
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu – specjalizacyjny.
Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne, nauki prawne.
Rok studiów/semestr – rok V/semestr IX.
Wymagania wstępne – brak.
Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje.
Punkty ECTS – 3.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
– 15 godzin konwersatorium (w tym 6 godz. zdalne asynchroniczne).
Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. (w tym 6
godzin zdalne asynchroniczne), przygotowanie do zajęć i zaliczenia 31,5
godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 28,5 godz. Razem:
75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KA7_WK5 ma wiedzę o różnych rodzajach stosunków prawnych i rządzących między nimi prawidłowości a także, w zależności od swoich zainteresowań, pogłębioną wiedzę na temat kategorii stosunków prawnych
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KA7_UW3 umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z poszczególnych dziedzin prawa
KA7_UW4 wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów prawnych, spraw niejednoznacznych interpretacyjnie; potrafi wskazać możliwe rozwiązania,z zachowaniem norm etycznych
KA7_UU2 dostrzega związki między zjawiskami prawnymi, a innymi zjawiskami kulturowymi i społecznymi;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
KA7_KK1 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
KA7_KK2potrafi samodzielni i krytycznie uzupełniać wiedzęi umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
KA7_KR1 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w nie różne role
Kryteria oceniania
Konwersatorium: zaliczenie w formie prezentacji/ testu.
W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
Ch.W. Moore, Mediacje – praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, wyd.3 Warszawa 2016
R. Morek, Mediacja i arbitraż (art. 1831-18315, 1154-1217 KPC), Komentarz, Warszawa 2006
M. Białecki, Mediacja w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2012
N.Doherty, M.Guyer, Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy, Warszawa 2010r.
E. Gmurzyńska, Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym – zastosowanie w Europie i w Polsce, Warszawa
2007
E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, wyd. 3 Warszawa 2018
E. Gmurzyńska, Rola prawników w alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, Warszawa 2014
Ł. Błaszczak, M. Ludwik, Sądownictwo polubowne (arbitraż), Warszawa 2007
A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007
A. Jakubiak – Mirończuk, Alternatywne, a sądowe rozstrzyganie sporów sądowych, Warszawa 2008
A. Jakubiak – Mirończuk, Negocjacje dla prawników. Prawo cywilne, Warszawa 2010
Z. Kmieciak, Mediacja i koncyliacja w prawie administracyjnym, Kraków 2004
E. Kruk, H. Spasowska, Wybór źródeł, wzory dokumentów i pism, statystyki, bibliografia, Warszawa 2008
A. Kalisz, A. Zienkiewicz, Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, wyd. 2 Warszawa 2014
J. Czapska, M. Szeląg-Dylewski (red.), Mediacje w prawie, Kraków 2014
P. Malinowski, H. Duszka-Jakimko, A. Suchorska (red.), Wokół praktycznych i teoretycznych aspektów mediacji, Kraków 2015
M. Tabernacka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, wyd. 2 Warszawa 2018
M. Tabernacka (red.), Antropologia mediacji, Wrocław 2015
A. Arkuszewska, J. Plis (red.), Zarys metodyki pracy mediatora w sprawach cywilnych, Warszawa 2014
K. Pełszka, J. Czapska, M. Araszkiewicz, M. Pękala, Mediacja: Teoria, Normy, Praktyka, Warszawa 2017.
D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Media rodzina, 2005.
A. de Botton, The school of Life, an Emotional Education, 2019.
M. L. Bryant-Frank, The Mind of a Peacemaker, the Psychology of Mediation, Kendall Hunt, 2019.
Kwartalnik „Arbitraż i mediacja”, Wydawnictwo C.H. Beck
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: