Seminarium - Prawo i nowe technologie 370-PS5-5SEMPIN
Profil studiów – ogólnoakademicki.
Forma studiów – stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy.
Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne.
Rok studiów/sem. - rok V/sem. IX i X.
Wymagania wstępne – brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 42 godz. seminarium.
Metody dydaktyczne – dyskusja moderowana, metoda heurystyczna, metoda problemowa.
Punkty ECTS – 6.
Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 42 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 75 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 33 godz . Razem: 150 godzin, co odpowiada 6 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent:
- zna i rozumie terminologię właściwą dla poszczególnych dyscyplin prawa - K_W08,
- zna metody i narzędzia, w tym techniki, pozyskiwania danych właściwych dla nauk prawnych, metody badawcze stosowane w naukach prawnych w zakresie właściwym dla przygotowania pracy dyplomowej - K_W12,
- zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu prawa własności intelektualnej; rozumie konieczność należytej ochrony własności intelektualnej i zarządzania jej zasobami w zakresie przygotowania pracy dyplomowej - K_W13.
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent:
- rozumie i potrafi dokonać samodzielnej analizy przyczyn i przebiegu zmian zachodzących w prawie; poddaje merytorycznej ocenie wybrane regulacje, wykorzystując metody badawcze stosowane w naukach prawnych - K_U04,
- wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów prawnych, spraw niejednoznacznych interpretacyjnie; potrafi wskazać możliwe rozwiązania, z zachowaniem norm etycznych - K_U06,
- potrafi prognozować zmiany w prawie, wykorzystując metody badawcze stosowane w naukach prawnych - K_U07,
- posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i w formie pisemnej (pracy dyplomowej) dotyczących materii prawnej oraz zagadnień z pogranicza prawa i wybranych innych dziedzin nauki, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę teoretyczną, korzystając z materiałów pozyskanych samodzielnie - K_U09.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent:
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania – napisania pracy dyplomowej - K_K03.
Kryteria oceniania
Ocena udziału w dyskusjach moderowanych, odpowiedzi na pytania prowadzącego, ocena - najpierw istotnych fragmentów – ostatecznie całej pracy dyplomowej w szczególności pod kątem poprawności języka prawniczego, logiczności prowadzenia wywodu, poprawności formalnej tekstu, struktury i układu pracy, zgodności treści z tytułem pracy.
Literatura
1. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001
2. K. Pujer, Przygotowywanie rozprawy doktorskiej. Aspekty teoretyczno-praktyczne, Exante Wydawnictwo Naukowe 2019
3. A. Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008.
4. A. Kociołek-Pęsa, M. Stępień (red.), Metody i techniki badań socjologiczno-prawnych, (w:) Leksykon socjologii prawa, Warszawa 2013.
5. A. Łopatka (red.), Metody badania prawa, Wrocław 1973.
6. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
7. E. Glińska, Specyfika metodologiczna nauk społecznych, (w:) B. Poskrobko (red.), Metody badań naukowych z przykładami ich zastosowania, Białystok 2012.
8. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002.
9. J. Apanowicz, Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Gdynia 2000.
10. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie. Prace habilitacyjne, Warszawa 2005.
11. J. Majchrzak, T. Mendel, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Poznań 1999.
12. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
13. J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.
14. M. Borucka-Arctowa, Badania socjologiczno-prawne a dogmatyka prawa, (w:) J. Wróblewski (red.), Zagadnienia metodologicznej prawoznawstwa. Materiały z sesji naukowej. Łódź 27-28 marca 1980 r., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1982.
15. M. Borucka-Arctowa, Podejście socjologiczne, (w:) A. Łopatka (red.), Metody badania prawa, Wrocław 1973.
16. M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2007.
17. R. Kolman, K. Szczepańska, Doktoraty i habilitacje. Poradnik realizacji, Toruń 2011.
18. S. Juszczyk, Badania ilościowe w naukach społecznych, Katowice 2005
19. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2010.
20. T. Barankiewicz, Współczesne metody badania prawa, Studia Prawnicze KUL 2010, nr 1.
21. T. Mendel, Metodyka pisania prac doktorskich, Poznań 2002.
22. Z. Ziembiński, Metodologiczne zagadnienia prawoznawstwa, Warszawa 1974.
23. Z. Ziembiński, Szkice z metodologii szczegółowych nauk prawnych, Warszawa-Poznań 1983.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: