Grupa zajęć 5. Mediacja w ochronie zdrowia 370-SPO-1MOZ
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów – stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy.
Rok studiów/semestr – rok I/sem. II.
Wymagania wstępne – brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 10 godz. wykładu, 10 godz. warsztatu
Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, metoda heurystyczna, metoda problemowa, ćwiczenia, praca w grupach
Punkty ECTS – 4
Bilans nakładu pracy studenta - udział w 20 godz. zajęć
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
SP7_WG1 ma podstawową wiedzę z zakresu systemu prawa medycznego oraz jego miejsce w systemie nauk społecznych, przede wszystkim nauk prawnych; rozumie jego specyfikę przedmiotową i metodologiczną.
SP7_WG2 ma pogłębioną wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia wybranych systemów norm i reguł prawnych, organizacyjnych i moralnych funkcjonujących w zakresie kształtowania postaw i zasad w prawie medycznym i bioetyce
SP7_WK1 zna mechanizmy tworzenia prawa obowiązującego w dziedzinie medycyny oraz zna i rozumie w pogłębionym stopniu uwarunkowania kształtowania się poglądów, doktryn, prawodawstwa.
SP7_WK2: ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia wybranych systemów norm i reguł prawnych, organizacyjnych i moralnych funkcjonujących w zakresie kształtowania postaw i zasad w działalności medycznej
Umiejętności:
SP7_UW1: nabywa umiejętności istotne dla prawidłowego wykonywania zawodów medycznych i prawniczych w związku z zagadnieniami medycznymi.
SP7_UW2: ma umiejętność powiązania interdyscyplinarnych i wielowymiarowych aspektów zjawisk prawnych, medycznych i deontologicznych oraz społecznych
SP7_UK1 posiada umiejętność rozwiązywania problemów wymagających zastosowania szczegółowej wiedzy prawniczej i etycznej pozostającej w związku z medycyną, biomedycyną, biotechnologią i bioetyką
SP7_UK2: sprawnie posługuje się przepisami prawa i nakazami etyki w codziennej praktyce zawodowej.
SP7_UO1: potrafi eliminować zachowania sprzeczne z wymogami prawa
SP7_UO2: potrafi poprawnie formułować wypowiedzi w języku prawnym i prawniczym, w oparciu o nomenklaturę prawodawstwa z zakresu prawa medycznego; komunikuje się na temat prawa medycznego z różnymi odbiorcami.
SP7_UU1: ma pogłębioną umiejętność przygotowania opracowań pisemnych, formułowania wypowiedzi ustnych i prowadzenia debaty w języku polskim na tematy z zakresu prawa medycznego i bioetyki.
SP7_UU2: jest świadomy potrzeby uczenia się przez całe życie i pogłębiania swojej wiedzy, potrafi planować własny rozwój i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje:
SP7_KK1: potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
SP7_KK2: nabywa kompetencję otwartości w nawiązywaniu relacji społecznych, w tym szczególnej więzi między lekarzem i pacjentem.
SP7_KO1: potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
SP7_KO2: potrafi sprawnie pracować w grupie, mając na celu jakość wykonywanych świadczeń medycznych oraz prawnych.
SP7_KR1: jest przygotowany do aktywnego zawodowego funkcjonowania w organizacjach i instytucjach, wykazuje zrozumienie możliwości pełnienia różnych ról w organizacjach i instytucjach, jest gotów do odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych oraz do rozwijania dorobku zawodu
i zasad etyki zawodowej.
SP7_KR2: jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu prawa medycznego i bioetyki i odbieranych z tego zakresu treści; wykorzystując zdobytą wiedzę antycypuje zjawiska społeczne i polityczne, określa kierunki ich rozwoju, prawidłowo ustala problemy poznawcze i praktyczne w zakresie funkcjonowania organizacji i instytucji oraz rozstrzyga te problemy.
Kryteria oceniania
egzamin w formie pisemnego testu jednokrotnego wyboru obejmującego zagadnienia merytoryczne przedmiotów składających się na Grupę zajęć 5 oraz zaliczenie bez wpisywania oceny na podstawie aktywności na zajęciach ćwiczeń (warsztatów) przewidzianych w programie dla Grupy zajęć 5
Literatura
Gmurzyńska E., Rodzaje mediacji (w:) Mediacja, red. L. Mazowiecka, Warszawa
2009.
Lis M., Potrzeba mediacji jako zabezpieczenia dla uzyskania równowagi (w:) Mediacje w społeczeństwie otwartym. Prawne, społeczne. Prawne społeczne
i ekonomiczne aspekty prowadzenia mediacji w obszarze działania władz
publicznych, red. M. Tabernacka, R. Raszewska-Skałecka, ADR 2012,
nr 2 (18).
Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, red. A. Kalisz, A. Zienkiewicz,
Warszawa 2009
Moore Ch.W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2003
Suchorska A., Mediacja – geneza i zarys problematyki (w:) Prawno-psychologiczne uwarunkowania mediacji i negocjacji, red. S.L. Stadniczeńko, Opole 2006.
Zienkiewicz A., Studium mediacji. Od teorii ku praktyce, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: