Najwyższa Izba Kontroli
370-WS2-1LD
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne.
Rok studiów/sem. - I rok 2 stopień semestr Leni
Wymagania wstępne - prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, nauka administracji (wiedza dotycząca podstawowych pojęć prawa administracyjnego oraz z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego; znajomości form aktywności administracji publicznej; rozumienia części szczegółowej prawa administracyjnego; posługiwania się zasadniczymi aktami prawnymi charakterystycznymi dla części szczegółowej prawa administracyjnego; rozumienia siatki pojęciowej prawa administracyjnego oraz kompetencji organów administracji państwa).
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu.
Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje.
Punkty ECTS - 5.
Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 44 godz., egzamin 1 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.
Omówienie pojęć kontrola- nadzór – koordynacja. Przedstawienie szczegółowych różnic między tymi pojęciami. Przedstawienie w sferze działania administracji publicznej przykładów podmiotów realizujących powyższe działania.
Przedstawienie krótkiego rysu historycznego rozwoju kontroli państwowej na ziemiach polskich na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli od XVI w. do czasów nam współczesnych. Omówienie konstytucyjnych podstaw przeprowadzania kontroli państwowej.
Przedstawienie rodzajów kontroli oraz ich znaczenia. Omówienie głównych kryteriów prowadzenia kontroli wykorzystywanych w działaniach kontrolnych NIK.
Właściwy dobór próby do kontroli. Ocena ryzyka kontroli, w celu zwiększenia efektywności działań kontrolnych na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli.
Przedstawienie struktury organizacyjnej NIK wraz z ustaleniem standardów działania Izby. Omówienie roli i zadań Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Omówienie procesu planowania kontroli oraz przedstawienie standardów sprawozdawczych kontroli.
Omówienie procesu rozpatrywania skarg napływających do NIK. Ocena i badanie systemu kontroli wewnętrznej.
Omówienie szczegółowo poszczególnych obszarów działania NIK, nie tylko obszaru związanego z prowadzonymi kontrolami
W cyklu 2022:
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - I rok 2 stopień semestr Leni Wymagania wstępne - prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, nauka administracji (wiedza dotycząca podstawowych pojęć prawa administracyjnego oraz z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego; znajomości form aktywności administracji publicznej; rozumienia części szczegółowej prawa administracyjnego; posługiwania się zasadniczymi aktami prawnymi charakterystycznymi dla części szczegółowej prawa administracyjnego; rozumienia siatki pojęciowej prawa administracyjnego oraz kompetencji organów administracji państwa). Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 44 godz., egzamin 1 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.
Omówienie pojęć kontrola- nadzór – koordynacja. Przedstawienie szczegółowych różnic między tymi pojęciami. Przedstawienie w sferze działania administracji publicznej przykładów podmiotów realizujących powyższe działania. Przedstawienie krótkiego rysu historycznego rozwoju kontroli państwowej na ziemiach polskich na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli od XVI w. do czasów nam współczesnych. Omówienie konstytucyjnych podstaw przeprowadzania kontroli państwowej. Przedstawienie rodzajów kontroli oraz ich znaczenia. Omówienie głównych kryteriów prowadzenia kontroli wykorzystywanych w działaniach kontrolnych NIK. Właściwy dobór próby do kontroli. Ocena ryzyka kontroli, w celu zwiększenia efektywności działań kontrolnych na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli. Przedstawienie struktury organizacyjnej NIK wraz z ustaleniem standardów działania Izby. Omówienie roli i zadań Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Omówienie procesu planowania kontroli oraz przedstawienie standardów sprawozdawczych kontroli. Omówienie procesu rozpatrywania skarg napływających do NIK. Ocena i badanie systemu kontroli wewnętrznej. Omówienie szczegółowo poszczególnych obszarów działania NIK, nie tylko obszaru związanego z prowadzonymi kontrolami
|
W cyklu 2023:
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - I rok 2 stopień semestr Leni Wymagania wstępne - prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, nauka administracji (wiedza dotycząca podstawowych pojęć prawa administracyjnego oraz z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego; znajomości form aktywności administracji publicznej; rozumienia części szczegółowej prawa administracyjnego; posługiwania się zasadniczymi aktami prawnymi charakterystycznymi dla części szczegółowej prawa administracyjnego; rozumienia siatki pojęciowej prawa administracyjnego oraz kompetencji organów administracji państwa). Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 44 godz., egzamin 1 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.
Omówienie pojęć kontrola- nadzór – koordynacja. Przedstawienie szczegółowych różnic między tymi pojęciami. Przedstawienie w sferze działania administracji publicznej przykładów podmiotów realizujących powyższe działania. Przedstawienie krótkiego rysu historycznego rozwoju kontroli państwowej na ziemiach polskich na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli od XVI w. do czasów nam współczesnych. Omówienie konstytucyjnych podstaw przeprowadzania kontroli państwowej. Przedstawienie rodzajów kontroli oraz ich znaczenia. Omówienie głównych kryteriów prowadzenia kontroli wykorzystywanych w działaniach kontrolnych NIK. Właściwy dobór próby do kontroli. Ocena ryzyka kontroli, w celu zwiększenia efektywności działań kontrolnych na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli. Przedstawienie struktury organizacyjnej NIK wraz z ustaleniem standardów działania Izby. Omówienie roli i zadań Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Omówienie procesu planowania kontroli oraz przedstawienie standardów sprawozdawczych kontroli. Omówienie procesu rozpatrywania skarg napływających do NIK. Ocena i badanie systemu kontroli wewnętrznej. Omówienie szczegółowo poszczególnych obszarów działania NIK, nie tylko obszaru związanego z prowadzonymi kontrolami
|
W cyklu 2024:
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - I rok 2 stopień semestr Leni Wymagania wstępne - prawo konstytucyjne, prawo administracyjne, nauka administracji (wiedza dotycząca podstawowych pojęć prawa administracyjnego oraz z zakresu ustrojowego prawa administracyjnego; znajomości form aktywności administracji publicznej; rozumienia części szczegółowej prawa administracyjnego; posługiwania się zasadniczymi aktami prawnymi charakterystycznymi dla części szczegółowej prawa administracyjnego; rozumienia siatki pojęciowej prawa administracyjnego oraz kompetencji organów administracji państwa). Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 44 godz., egzamin 1 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS.
Omówienie pojęć kontrola- nadzór – koordynacja. Przedstawienie szczegółowych różnic między tymi pojęciami. Przedstawienie w sferze działania administracji publicznej przykładów podmiotów realizujących powyższe działania. Przedstawienie krótkiego rysu historycznego rozwoju kontroli państwowej na ziemiach polskich na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli od XVI w. do czasów nam współczesnych. Omówienie konstytucyjnych podstaw przeprowadzania kontroli państwowej. Przedstawienie rodzajów kontroli oraz ich znaczenia. Omówienie głównych kryteriów prowadzenia kontroli wykorzystywanych w działaniach kontrolnych NIK. Właściwy dobór próby do kontroli. Ocena ryzyka kontroli, w celu zwiększenia efektywności działań kontrolnych na przykładzie Najwyższej Izby Kontroli. Przedstawienie struktury organizacyjnej NIK wraz z ustaleniem standardów działania Izby. Omówienie roli i zadań Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Omówienie procesu planowania kontroli oraz przedstawienie standardów sprawozdawczych kontroli. Omówienie procesu rozpatrywania skarg napływających do NIK. Ocena i badanie systemu kontroli wewnętrznej. Omówienie szczegółowo poszczególnych obszarów działania NIK, nie tylko obszaru związanego z prowadzonymi kontrolami
|
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
mieszany: w sali i zdalnie
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
- ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej w sektorze administracji publicznej - KP7_WK2.
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania administracji publicznej - KP7_UW4.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej, w tym:
− rozwijania dorobku zawodu urzędnika, funkcjonariusza publicznego,
− podtrzymywania etosu zawodu urzędnika, funkcjonariusza publicznego,
− przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej urzędnika, funkcjonariusza publicznego oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad- KP7_KR1.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny lub test złożony z 10 pytań rozwiązywany w czasie rzeczywistym na platformie e-lerningowej.
Prezentacje i zadnia (kazusy w trakcie trwania zajęć)
METODY I KRYTERIA OCENY
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest test pisemny 10 pkt.
część przedmiotu w formie e-zajęć: zadani do modułów - 8 pkt.
aktywność na zajęciach - 4 pkt.
Cały przedmiot 22 pkt, w tym 22-21 pkt – 5; 20-19 pkt - 4,5; 18-17 pkt - 4, 16-15 pkt - 3,5; 14-13 pkt - 3
W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016
M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2019
J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2010
M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013
J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej
E Jarzęcka Siwik, B. Skwarka, Najwyższa Izba Kontroli
W cyklu 2022:
. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016 M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2019 J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2010 M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013 J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej E Jarzęcka Siwik, B. Skwarka, Najwyższa Izba Kontroli
|
W cyklu 2023:
. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016 M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2019 J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2010 M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013 J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej E Jarzęcka Siwik, B. Skwarka, Najwyższa Izba Kontroli
|
W cyklu 2024:
. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016 M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2019 J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2010 M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013 J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej E Jarzęcka Siwik, B. Skwarka, Najwyższa Izba Kontroli
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: