Metody terapeutyczne w muzyce 380-AS2-2BDL
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, specjalnościowy, M_7
Rok studiów /semestr: II rok, semestr 4
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):
Zaliczone następujące przedmioty: Muzykoterapia
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykłady – 15 godzin
Ćwiczenia - 15 godzin
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Wykłady, ćwiczenia
zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS 5 pkt.
Bilans nakładu pracy studenta
- udział w wykładach – 15 godzin
- udział w ćwiczeniach – 15 godzin
- przygotowanie do zajęć – 30 godzin
- udział w konsultacjach - 10 godzin
- przygotowanie pracy zaliczeniowej – 30 godz.
- pisanie eseju – 25 godzin
Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 1,5 pkt.
o charakterze praktycznym 85 3,5 pkt
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot
W01 - posiada pogłębioną wiedzę w zakresie funkcji muzyki w procesie terapeutycznym
W02 - zna podstawowe metody i techniki muzykoterapii z możliwością stosowania ich w zakresie studiowanej specjalności
U01 - posiada umiejętność wykorzystywania i stosowania różnych rodzajów aktywności muzycznej w procesie terapeutycznym (w rozszerzonym zakresie)
U02 - posiada umiejętność wybiórczego stosowania różnych technik muzykoterapii z ukierunkowaniem na konkretny cel (np. osiągnięcie głębokiej relaksacji, usuwanie stanów zmęczenia, zmniejszenie stanów depresyjnych, redukowanie uczucia strachu czy likwidowanie stanów przewlekłej nerwicy i napięć emocjonalnych)
K01 - rozumie potrzebę stosowania wybranych technik muzykoterapii w celu osiągnięcia lepszej kondycji psychicznej (budowania pozytywnej samooceny, wzrostu pewności siebie, budowania wzajemnego zaufania, pobudzania ekspresji własnych uczuć i przeżyć)
K02 – posiada umiejętność organizacji pracy własnej ukierunkowanej na cel terapeutyczny
Kryteria oceniania
Wykłady, ćwiczenia
zaliczenie na ocenę
51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu czy z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Natanson T. – Wstęp do nauki o muzykoterapii, Ossolineum, Wrocław 1979
2) Meyer L.B. – Emocja i znaczenie w muzyce
3) Janiszewski M. – Muzykoterapia aktywna, PWN, Warszawa – Łódź 1993
4) Lecourt E. – Muzykoterapia, czyli jak wykorzystywać siłę dźwięków. Videograf II Sp. z o.o., Chorzów 2008,
Literatura uzupełniająca:
1) Stadnicka J. – Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP, Warszawa 1998
2) Wierszyłowski J. – Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979
3) Lissa Z. – Nowe szkice z estetyki muzycznej, PWM, Warszawa 1975
4) Kalinowska A.K., Kułak W. – Wpływ muzyki na organizm ludzki, Fizjoterapia 2010, 18, 4, 77-82
5) Resocjalizacja przez bębny: http://www.tvn24.pl/0,1676182,0,1,resocjalizacja-przez-bebny,wiadomosc.html
6) Resocjalizacja poprzez śpiew i zajęcia teatralne:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/2029020,34886,6541995.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: