Filozoficzne podstawy wychowania 380-DN5-1HEW
Ontologiczne, aksjologiczne podstawy wychowania uznawane za myślowy fundament edukacji w kulturze europejskiej. Wychowanie w świetle koncepcji filozoficznych, proces wychowania dzieci i uczniów w perspektywie filozoficznej. Wiedza filozoficzna jako podstawa do osobowego i integralnego rozwoju siebie i ucznia. Dobór i interpretowanie tekstów źródłowych i naukowych w zakresie filozofii wychowania dziecka.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG1, KA7_UO3, KA7_KK2
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
- podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia,
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
- identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
- budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia finalizują się oceną końcową, w której skład wchodzą:
- obecność na zajęciach,
- aktywność merytoryczna na zajęciach (w oparciu o literaturę),
- przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów,
- zaliczone zadania,
- zaliczone kolokwium w formie testu.
51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej
Literatura
Gaardner J., Świat Zofii. Cudowna podróż w głąb historii filozofii, Warszawa 1991.
Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej, red. A. Szudra-Barszcz, S. Sztobryn, Lublin 2012.
Hartman J., Wstęp do filozofii, Warszawa 2013.
Henel Ł. Lekcja filozofii. Od Soktaresa do Heideggera…, Kraków 2009.
Malicka M., Ja to znaczy kto? Rzecz o osobowej tożsamości i wychowaniu, Warszawa 1996.
Metamorfozy filozofii wychowania od antyku po współczesność, red. S. Sztobryn, M. Wasilewski, M. Rojek, Łódź 2012.
Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Warszawa 1996, t. 1.
Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, Warszawa 2000, t. 2.
Piquemal M., Bajki filozoficzne, Warszawa 2010.
Podstawy filozofii dla uczniów i studentów, red. K. Wieczorek, Chorzów 2012.
Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.
Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa 1998.
Tarnowski J., Jak wychowywać?, Warszawa 1993.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2019, t. 1-3.
Tischner J., Jak żyć?, Wrocław 1997.
Walewander E., O duszy nauczycielstwa – przed stu laty i dziś, Toruń 2012.
Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: