Historia wychowania 380-DN5-1HWY
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy
Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
8 godz. wykładów
14 godz. Laboratoriów
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne na ocenę
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach – 22 g.
Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5g.
Czytanie zaleconej literatury: 20g.
Zaliczenie wykładów – 2g.
Zaliczenie laboratoriów- 2 g.
Przygotowanie do zajęć- 20 g.
Przygotowanie do zaliczenia– 30g.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godz. (2 ECTS); o charakterze praktycznym - 90 godz. (3 ECTS)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: mieszany: w sali i zdalnie | Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
KA7_WG1 - Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia.
KA7_WG3- Ma wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać
KA7_WK4 - Ma wiedzę dotyczącą alternatywnych form edukacji ich powiązań z nurtami i systemami pedagogicznymi, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
KA7_WK7 - Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, oraz roli nauczyciela/wychowawcy w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w przedszkolu i szkole; znaczenia własnego rozwoju nauczyciela w pracy z dziećmi
KA7_UO7 - Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmuje współpracę na rzecz dobra dzieci/uczniów i tego środowiska
KA7_UU6 - Projektuje i realizuje działania, mające na celu edukację aksjologiczną i wychowanie ku wartościom, wprowadza dzieci/uczniów w świat wartości
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się na podstawie:
- zaliczenie końcowe
wykłady - egzamin (forma pisemna)
laboratoria - zaliczenie na ocenę (forma pisemna)
- obecności na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach)
-51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej
1. dostateczny – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)
2. więcej niż dostateczny – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)
3. dobry – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)
4. więcej niż dobry – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)
5. bardzo dobry – przy osiągnięciu przez studenta wyniku w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0)
- student złożonym podpisem potwierdza znajomość uzyskanej oceny
możliwość realizacji nie więcej niż 50% zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istnieje możliwość wprowadzenia różnorodnych form zaliczenia dla osób ze szczególnymi potrzebami (po wcześniejszym uzgodnieniu z wykładowcą).
Literatura
Literatura podstawowa
1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978.
2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978.
3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.
4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.
5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994
6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.
7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.
8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.
9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.
10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.
11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.
Literatura uzupełniająca
1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966.
2. Malinowski B., Szkice z teorii kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 1958.
3. Granet M., Cywilizacja chińska, PIW, Warszawa 1995.
4. Zabłocka J., Historia Bliskiego Wschodu w starożytności, Wrocław-Warszawa 1982.
5. Komaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1988.
6. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969.
7. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963.
8. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987.
9. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.
10. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957.
11. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999.
12. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987.
13. Słowiński L., Odważni mądrością, Poznań 1988.
14. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.
15. Lewicki Sz., Konrad Prószyński-Promyk, Warszawa 1987.
16. Michalski St, Karpowicz, Warszawa 1969
17. Okoń W., Dawid, Warszawa 1980.
18. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007
19. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009.
20. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006
21. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006
22. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie ogólnokształcące i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015
23. literatura dotycząca projektowania uniwersalnego: https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html
Materiały źródłowe
1. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994.
3. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993.
3. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969.
4. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: