Podstawy dydaktyki 380-DN5-1JAZ
Celem realizacji treści wykładów z "Podstaw dydaktyki" jest ukształtowanie wiedzy studentów o współczesnym środowisku edukacyjnym, o dydaktyce jako subdyscyplinie pedagogicznej, poznanie i zrozumienie współczesnych teorii uczenia się i nauczania, różnych ujęć koncepcji szkoły, zarządzania wiedzą w obszarze edukacji szkolnej jako nowoczesnych działań dydaktycznych inspirujących do projektowania własnego warsztatu pracy.
Celem realizacji treści przedmiotu "Podstawy dydaktyki" w zakresie laboratorium jest zdobycie przez studentów wiedzy o procesie nauczania-uczenia się i , wybranych elementach instrumentarium pracy dydaktycznej nauczyciela, kształtowanie umiejętności niezbędnych do projektowania zajęć dydaktycznych oraz rozwijanie kompetencji społecznych wymaganych do wykonywania zadań zawodowych wynikających z przyszłej roli nauczyciela.
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: I rok, II semestr
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin laboratoriów: 14
Liczba godzin wykładów: 8
Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczebna, metody zadań praktycznych
Formy organizacji zajęć: praca zbiorowa i grupowa
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach: 8 godz.
Udział w laboratoriach: 14 godz.
Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych: 20 godz.
Konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 14 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów: 10 godz.
Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 10 godz.
Suma: 76 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego: 38 godz. (1,5 pkt. ECTS).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Student z zakresu wiedzy zna i rozumie:
- współczesne teorie dotyczące uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (KA7_WG2),
- istotę i znaczenie innowacyjnych działań dydaktycznych w obszarze edukacji szkolnej, inspirujących do projektowania i realizowania własnej pracy jako nauczyciela (KA7_WG8).
Student w zakresie umiejętności potrafi:
- dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody i formy adekwatnie do celów kształcenia (KA7_UW4),
- skutecznie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w realizacji zadań dydaktycznych (KA7_UW5).
Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:
- projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy w przedszkolu lub szkole (KA7_KR2).
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny (test dydaktyczny).
Literatura
* Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
* Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
* Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
* Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007.
* Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019.
* Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
* Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.
* Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003.
* Ornstein A.., Hunkins F.P., Program szkolny: założenia, zasady, problematyka, WSiP, Warszawa 1998.
* Śliwerski B., Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: