Teoria wychowania 380-DN5-1TWY
Kierunek studiów: - PiW
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: studia niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ moduł treści ogólnouczelniany
Dziedzina nauki: Pedagogika
1 rok PiW NJ sem.letni
Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć z propedeutyki filozofii, psychologii rozwojowej oraz osobowości, a także socjologii wychowania.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8h – wykład, 7h - ćwiczenia
Metody dydaktyczne: wykład, metody aktywizujące
Liczba punktów ECTS 3 w tym:
- wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 1,5
- o charakterze praktycznym 1,5
1) Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe treści związane z problematyką jaką zajmuje się teoria wychowania:
- metodologiczne zagadnienia teorii wychowania
- aksjologiczne i teleologiczne problemy teorii wychowania
- przedstawiciele wybranych orientacji badawczych
2) Ćwiczenia poświęcone są omówieniu wybranych elementów struktury procesu wychowania.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali | Ogólnie: zdalnie w sali | W cyklu 2022: w sali | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KA7_WG2 - klasyczne i współczesne teorie rozwoju wychowania oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;
KA7_WK6 - główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące;
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KA7_UW1 - obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów;
KA7_UO3 - identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych;
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny w formie testu w aplikacji Teams. Ocenę pozytywną z egzaminu gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych pełnych odpowiedzi. Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Zaliczenie ćwiczeń:75% obecność na zajęciach oraz pozytywnie napisane kolokwium. Ocenę pozytywną z kolokwium gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi.
Literatura
Dakowicz L. A., Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006.
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, Gdańsk 2007.
Dymara B., Cholewa-Gałuszka B., Kochanowska E., Sztuka bycia człowiekiem: wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia, Kraków 2011.
Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005.
Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008.
Gurycka A., O sztuce wychowywania: dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 1997.
Korzeniowska W., Szuścik U., Murzyn A., Sztuka bycia uczniem i nauczycielem: z zagadnień pedagogiki współbycia, Kraków 2009.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 1, Warszawa 2003.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2003.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2010.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Papież J. (red), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011.
Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.
Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.
Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia,Toruń 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: