Trening twórczości 380-DN5-1XAKM
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji
Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości
ECTS: 1 punkt
Język przedmiotu Język polski
Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł II (Podstawy psychologii dla nauczycieli)
Rok studiów /I rok/ I semestr
Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z przedmiotów humanistycznych i społecznych z zakresu szkoły średniej.
Liczba godzin dydaktycznych – 8 godzin, w tym 8 godzin ćwiczeń (warsztaty)
Bilans nakładu pracy studenta –8 godz. ćwiczenia, 2 godziny konsultacje indywidualne, 15 godzin – przygotowanie autorskiego projektu (mapa twórczego potencjału)
Wskaźniki ilościowe – 10 godzin – 0,5 pkt – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela;
15 godzin – 0,5 pkt – praca własna studenta, w tym przygotowanie projektu zaliczeniowego (mapa twórczego potencjału)
Metody dydaktyki twórczości (metody twórczego rozwiązywanie problemów, pokonywania sztywności myślenia, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie, metafory); mapa twórczego potencjału (identyfikowanie zasobów rozwojowych nauczyciela)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna i rozumie zasady projektowania i prowadzenie działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego (KA7_WK1);
2. Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3);
3. Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów (KA7_UO2)
Kryteria oceniania
Obecność, atywność na zajęciach (zadania warsztatowe zespołowe, zadania warsztatowe indywidualne-mapa twórczego potencjału)
Formy zaliczenia przedmiotu:
ćwiczenia – zaliczenie na ocenę;
Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe:
•samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe),
•samoocena efektów pracy zespołowej,
•mapa twórczego potencjału
Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania).
Punktacja/oceny:
91%-100% bdb
81%-90% db plus
71%-80% db
61%-70% dst plus
51%-60% dst
50% – ndst
Literatura
Literatura podstawowa:
Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard.
Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”.
Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin.
Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin.
Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus.
Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion.
Literatura uzupełniająca:
Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP.
De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: