Wprowadzenie do metody matematycznej 380-DN5-2IBD
profil studiów: ogólnoakademicki
forma studiów: studia stacjonarne
rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
rok studiów/semestr: II/5
wymagania wstępne: do realizacji treści przedmiotu oczekiwana jest sprawność w posługiwaniu się wiedzą i umiejętnościami z matematyki na poziomie szkoły średniej, podstaw wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki ogólnej
liczba godzin dydaktycznych: 8 godzin wykładów
metody dydaktyczne: wykład,
punkty ECTS: 1
bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach - 8 godzin
udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 4 godziny
przygotowanie do zaliczenia - 8 godzin
zaliczenie - 1 godzina
wskaźniki ilościowe: wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela – 17 godzin 0,5 pkt,
o charakterze praktycznym - 8 godzin 0,5 pkt
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu Student:
- ma wiedzę dotyczącą zróżnicowanych możliwości intelektualnych dzieci/uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz możliwości ich stymulowania w procesie rozwiązywania problemów matematycznych (KA7_WG2)
- ma wiedzę na temat specyfiki poznania matematycznego, rodzajów myślenia i rozumie zasady projektowania działań sprzyjających jego rozwijaniu w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (KA7_WG13)
- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk i wskazać ich wykorzystanie w procesie rozwijania myślenia matematycznego dzieci/uczniów (KA7_UW6)
- potrafi podać przykłady sytuacji angażujących dzieci/uczniów do rozwoju myślenia matematycznego (KA7_UW6)
- dokonuje samooceny nabytej wiedzy w kontekście kompetencji merytorycznych niezbędnych nauczycielowi w organizacji procesu uczenia się matematyki uczniów klas 1-3 (KA7_KK4)
Kryteria oceniania
wykład
zaliczenie przedmiotu odbędzie się w formie pisemnej
Literatura
Brożek B., Hohol M., Umysł matematyczny, Kraków 2017.
Donaldson M., Myślenie dzieci, Warszawa 1986.
Kalinowska A., Studenckie koncepcje potoczne o edukacji matematycznej w klasach początkowych Toruń-Olsztyn 2019.
Kalinowska, A. Matematyczny wymiar zindywidualizowanego nauczania w klasach najmłodszych, 2013.
Komorowska-Zielony A., Zapomniane (?) matematyczne idee edukacyjne Caleba Gattegno, 2013.
Makowska K., Jak inspirować myślenie matematyczne ucznia w szkole podstawowej, Kielce, 2009.
Malinowska J., Neckar-Ilnicka T. (red.), Uczenie się dzieci. Kraków, 2015.
Mason J., Burton L., Stacey K., Matematyczne myślenie Warszawa 2005.
Skura M., Lisicki M (red.) Myślenie matematyczne : zabawy i zadania dla młodszych przedszkolaków : klasyfikowanie, orientowanie się w przestrzeni, rytmy, serie. Warszawa 2014.
Wasilewska-Kamińska E., Myślenie krytyczne jako cel kształcenia na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: